Bayliner_265

Venettä valitessa suurin painoarvo kannattaa laittaa sille, että vene vastaa käyttötarkoituksen asettamia vaatimuksia. Ensimmäistä venettään ostavan on toki vaikea miettiä, millaiseen käyttöön vene tarkalleen tulisi. Siinä tapauksessa kannattaa tehdä lista asioista mitä veneellä olisi tarkoitus tehdä ja millaisessa ympäristössä sitä käytettäisiin. Listattuja vaatimuksia olisivat esim:

  • yöpymismahdollisuus -> HT, WA, DC vai kajuuttavene?
  • vaivaton liikkuminen -> WA, BR vai sivupulpetti?
  • kestävyys -> Alumiinivene?
  • nopeus -> Uppoumarunkoinen, puoliliukuva vai liukuva?
  • toimivuus aallokossa -> pohjan V-kulma ja veneen pituus?

Kun tiedetään suurinpiirtein millaiseen käyttöön venettä ollaan hakemassa voidaan tarkkailuun ottaa halutun tyyppinen vene.

Moottoriveneet voidaan karkeasti jakaa kuuteen kategoriaan:

  • Pulpettiveneet
  • Bow Riderit (BR)
  • Hard Topit (HT)
  • Day Cruiserit (DC)
  • Walk Aroundit (WA)
  • Hytilliset

Pulpettiveneet ovat tarkoitettu yhteys- ja kalastusveneiksi. Ne ovatkin mökkiläisten suuressa suosiossa. Pulpettiveneessä on paljon avotilaa, jossa on helppo liikkua ja kuljettaa tavaroita. Avotila tai sen osa voidaan yleensä peittää kuomulla, joka laajentaa veneen käyttömahdollisuuksia.

Bella600R

Bella 600 R

Bow Riderit ovat 80-luvun lopulla USA:sta suomeen saapunut venetyyppi, jota käytetään Yhdysvalloissa erittäin paljon vesiurheilussa ja yleisenä huviveneenä. Avattava koko veneen levyinen tuulilasi antaa hyvän suojan ja mahdollistaa helpon kulun veneessä. Nykyisin muodissa ovat alumiinirunkoiset, mutta lujitemuovikantiset veneet, kuten kuvan Finnmaster Husky R7.

husky_R7

Finnmaster Husky R7

Hard Top on  Suomessa kehitetty venetyyppi, joka on tarkoitettu lyhyisiin päivä- tai viikonloppuretkiin. Kova katto ja ikkunat antavat hyvän suojan sadetta ja viimaa vastaan, veneen peräosa peitetään tyypilliseti pressulla. Keulassa on V-vuode ja keitin on lähes aina saatavissa. HT-veneet ovat myös vetouistelijoiden suuressa suosiossa.

yamarin_63ht

Yamarin 63 HT

Day Cruiser on bow riderin tapaan USA:sta saapunut venemalli, joka on viime vuosina kasvattanut erittäin paljon suosiotaan. DC:ssä yhdistyvät BR:n hyvä avotila ja HT:n yöpymismahdollisuus. Avotila on katettavissa kuomulla. Day Cruiserin keulassa on suljettava ja usein lukittava hytti, jossa on V-vuode. Kulku keulaan on järjestetty BR:n tapaan tuulilasin keskeltä keulahytiin yli.

AMT_230DC

AMT 230 DC

Walk Around on pulpettiveneen ja day cruiserin yhdistelmä, jossa on paljon helppokulkuista avotilaa. WA:ssa hytti ja makuutilat on sijoitettu pulpetin ja rungon sisään. Walk Aroundit ovat hieman harvinaisempi venetyyppi ja se on erityisesti kalastajien suosiossa.

Hytillisiin veneisiin mahtuu todella laaja mallivalikoima. Hytillisten eri versioita ovat esim. keskihytilliset-, takahytilliset ja keulahytilliset veneet.

Keskihytillisiä käytetään enimmäkseen yhteys ja kalastusveneinä. Niissä on suljettava hytti ja erilliset etu- ja taka-avotilat, sekä yöpymismahdollisuus.

bella_700_Patrol

Takahytilliset veneet ovat hieman harvinaisempia ja pääasiassa verkkokalastajien suosiossa. Niissä on suuri avotila keulassa ja suljettava ajohytti.

Keulahytilliset veneet voidaan yleistää matkaveneiksi. Niissä on takana avotila, keskeltä venettä löytyy salonki ja makuutilat sijaitsevat keulassa. Varsinkin isommat matkaveneet ovat ns. kelluvia kesämökkejä, joista löytyy kaikki tarvittavat varusteet asumiseen pitkiä matkoja varten.

prestige_420

Prestige 420

Pilothouse-veneet ovat olleet viime vuonna vahvassa nosteessa. Ne tarjoavat hyvät avotilat ja suojaisan ajohytin. Veneen koosta riippuen sitä voi käyttää myös retkeilyyn. Pilothouse-veneissä ajohytti on sijoitettu epäkeskeisesti siten että kuljettajalla on oma ovi ja kajuutta on helposti kierrettävissä.

jeanneau_695_marlin

Jeanneau Merry Fisher 695 Marlin

Venetarjonta ei kuitenkaan rajoitu pelkkiin veneen käyttöominaisuuksiin. Markkinoilla on tarjolla myös erilaisista materiaaleista ja erilaisilla tekniikoilla valmistettuja veneitä.

Lujitemuovi, puhekielessä lasikuitu, on ylivoimaisesti yleisin veneiden valmistusmateriaali. Sen hyviä puolia on edullinen hinta. Materiaali kestää myös melko hyvin iskuja ja se on helppo ja edullinen korjata, esimerkiksi kiville ajon jäljiltä. Lasikuitu kestää normaalissa käytössä ilman kolareita kymmeniä vuosia, mutta vaatii ajoittaista huoltoa, kuten vahausta ja pesua.

Toiseksi yleisin materiaali on alumiini. Alumiiniveneet ovat erittäin kestäviä ja huoltovapaita. Ne kestävät yleensä jopa kiville ajon, mutta terävät kivet saattavat puhkaista reiän. Alumiiniin syntynyt reikä paikataan hitsaamalla reikä umpeen. Tämä on melko kallis toimenpide, mutta vene kestää sen jälkeen yhtä hyvin kuin uusi. Huono puoli on alumiinin kova hinta.

Joissakin veneissä materiaalina käytetään ABS-muovia. Se on myös käytännössä huoltovapaata, se kestää hyvin pieniä kolhuja ja on edullista. ABS-muovin paikkaaminen onnistuu muovimassalla melko helposti. ABS-veneiden huono puoli on niiden velttous, eli ne eivät ole kovinkaan jäykkärunkoisia.

Veneen valittua eteen tulee moottorin valinta. Kaikissa veneissä on valmistajan antama suositeltu koneteho. Se tarkoittaa, että vene on suunniteltu toimimaan kyseisen kokoisilla moottoreilla. Tätä haarukkaa on pyritty yleensä venyttämään mahdollisimman laajaksi ja sitä on venytetty varsinkin alaspäin, jotta veneen alin listahinta saataisiin painettua alas. Tästä johtuen suositustaulukon pienimmät koneet ovat ehdottomasti veneen minimimoottoreita. Taulukon suurimmat moottorit ovat yleensä myös hieman liioiteltuja ja niillä taas haetaan usein vain suurempaa huippunopeutta esitteen taulukoihin.

Tavalliseen mökkiveneilyyn on siis riittävää valita jokin moottori taulukon välimaastosta. Ne jaksavat kuljettaa venettä täydelläkin lastilla rivakkaa matkanopeutta, toisin kuin pienimmät moottorit, joilla saattaa olla jopa ongelmia liukuun nousun kanssa. Yleinen suositus on kuitenkin ottaa mieluummin liian suuri kuin liian pieni moottori. Suurempi moottori on usein myös taloudellisempi kuin pienempi moottori. Vertaillaan vaikka tilastollisesti yleisintä pakettia, 60hp ja 80hp moottoreita 5,5m avoveneessä. Muutaman hengen kuormalla paketti liikkuu 60hp moottorilla täydellä kaasulla n.24 solmua. Samalla kuormalla, mutta 80hp moottorilla 24solmun nopeus saavutetaan vaivattomasti ja moottori käy huomattavasti pienemmillä kierroksilla ja kuluttaa 60hp moottoria vähemmän, eikä joudu yhtä suuren rasituksen alaiseksi.

Samasta teholuokasta on usein myös valittavissa joko 2-tahtinen tai 4-tahtinen moottori. Näistä voi lukea lisää seuraavasta artikkelista: https://venetieto.fi/neli-vai-kaksitahtinen