Kumiveneet eivät välttämättä ole aivan niin tunnettuja kuin muut moottorivenetyypit, kirjoitan niistä näin erikseen.
Monelle käsite kumivene tarkoittaa velttoa, liukasta ja huonosti ilmaa pitävää lelua, jota soudetaan pienillä joustavilla muoviairoilla. ”Oikeat” kumiveneet ovat kuitenkin aivan eri luokkaa.

Täysin ilmatäytteisten veneiden ponttoneissa ja ilmapohjassa on niin suuri paine, että vene on tukeva, mutta menee kuitenkin pakatessa erittäin pieneen tilaan. Kumiveneitä on saatavissa myös rima- ja levypohjilla. Tämäntyyppiset kumiveneet eivät ole kuitenkaan niin tukevia kuin ilmapohjaiset veneet, lisäksi rima- ja levypohjaiset kumiveneet eivät ole niin suuntavakaita, kuin kölilliset ilmapohjakumiveneet.

Ilmapohjaisten, rimapohjaisten ja levypohjaisten kumiveneiden lisäksi on myös lasikuitupohjaisia kumiveneitä. Lasikuitupohjaiset kumiveneet ovat ns. RIB-veneitä. Rib-veneet ovat ajo-ominaisuuksiltaan lähes samanlaisia kuin tavalliset lasikuituveneet, mutta keveytensä ja kantavuutensa ansiosta kykenevät kuljettamaan useampia matkustajia, sekä saavuttavat suuremman nopeuden.

Kumivene on monella tapaa paljon käytännöllisempi kuin ”tavallinen” vene. Veneilykauden päätyttyä tai väliaikaiseen säilytykseen sen voi tyhjentää, jolloin se vie huomattavasti vähemmän tilaa kuin saman kokoluokan ”tavallinen” vene. Kumiveneet ovat myös kokoonsa nähden hyvin kevyitä. Sen ansiosta niitä on helppo liikutella paikasta toiseen. Varsinkin n.3m kumiveneet, joissa on alle 10hp moottori ovat keveytensä ansiosta näppäriä kuljettaa mukana, ja varsinkin kun moottori on helposti irrotettavissa on paketti mahdollista siirtää vaikka järveltä läheiselle lammelle. Mikäli kyseessä on vielä ilmapohjainen vene, voidaan koko paketti lastata auton tavarasäiliöön ja vaihtaa maisemaa.

Kokoonsa nähden kumiveneet ovat myös erittäin kantavia. Jopa pienet 3m kumiveneet kantavat 4henkilöä. Käytännössä kumiveneet kantavat niin monta kuin mukaan mahtuu, sillä ensiksi tulee vastaan tilanpuute.

Keveys tekee kumiveneistä myös erittäin nopeita. Jo pienillä moottoreilla saavutetaan hyvät vauhdit ja vähän suuremmilla kumivene saadaan kulkemaan todella kovaa. Kumiveneitä on saatavissa myös skootteripulpetilla. Kumivene varustettuna skootteripulpetilla on käytännöllinen, nopea sekä hauska ajettava. Se onkin erittäin hyvä vaihtoehto esimerkiksi vesijetille.

Kumiveneen huono puoli on sen heikko kestävyys verrattuna toisentyyppisiin veneisiin. Hyvällä kunnossapidolla kumiveneenkin saa kestämään pitkään, mutta huonolla pidolla sen saa pilattua melko nopeastikin. Koska rib-veneissä lasikuitupohja kestää pitkään, on niiden ponttoonit vaihdettavissa. Vaihtaminen maksaa kuitenkin veneen koosta riippuen melko paljon, mutta on se huomattavasti halvempaa, kuin uuden veneen ostaminen. Puhkeamistapauksissa veneen paikkaaminen on kuitenkin erittäin helppoa. Veneiden mukana tulee paikkaussarja, joka sisältää liiman ja paikkausmaton. Mikäli paikkaus tehdään huolella, on paikattu kohta erittäin kestävä, eikä saman kohdan uudelleen puhkeaminen ole todennäköistä.

kumivene