Ilmastonmuutos ja hiilidioksidipäästöt ovat olleet jo jonkin aikaa yleinen puheenaihe. Autoilussa ilmasto politiikka on alkanut näkyä kasvaneena dieselien määränä. Nykyään joka toinen rekisteröity auto on diesel. Veneilyssä dieselit ovat olleet käytössä pääasiassa vain sisämoottoreina, ja nekin pääosin suuremmissa aluksissa. Dieselit on yleensä mielletty savuttaviksi ja haiseviksi työkoneiksi, mutta nykyään turboahdetut dieselit ovat sivistyneitä ja salonkikelpoisia koneita jopa parempiin piireihin. Ne ovatkin lyöneet itsensä läpi myös pienissä sporttisissa day cruisereissa. Dieselien menekkiä pienentää kuitenkin niiden korkea hinta bensiinimoottoreihin verrattuna. Varsinkin kun nykyään huviveneilyssä ei saa enää käyttää kevyemmin verotettua polttoöljyä.

Perämoottoreissa dieselit eivät ole lyöneet itseään läpi, sillä tarjolla ei ole ollut huviveneilyyn sopivia malleja. Markkinoilla on ollut vain työkäyttöön tarkoitettuja raskaita ja melko laiskoja vapaasti hengittäviä dieselmoottoreita, joiden uusinta sukupolvea edustaa Yanmar D36.

Yanmar D36

Yanmar D36:ssa on alumiininen lohko, jonka ansiosta se on kevyempi kuin vanhemmat dieselit. Lohko on 1100cc ja siitä lähtee tehoa mallimerkinnän mukaisesti 36hv. Vaikka suoristus lukemat eivät päätä huimaa on kyseessä kuitenkin melko taloudellinen moottori. Polttoaineen kulutus on vain noin 0,7 l/mpk. Vastaavasti bensiinimoottorilla vastaava lukema on noin 1,0 l/mpk.

Rapakon toisella puolella kehitellään parhaillaan uuden sukupolven dieselperämoottoria, jolla oli tarkoituksena olla markkinoilla vuonna 2009, mutta ilmeisesti tavoitteesta on jääty. Koneiden kehityksen takana on Maritime Engineering Group M.E.G. Tekniikkana moottorissa käytetään uusimmista autoista tuttua 16 venttiilistä common rail turbodieseliä. Moottorit ovat kooltaan ja tehoiltaan perämoottorien suurimmasta päästä, sillä näillä näkymin mallit tulevat olemaan 2,3 ja 3,0 litraiset, jotka vastaavat tehoiltaan 175 – 300hv 4-tahti perämoottoreita. Myös koneiden painot ovat pysyneet bensamoottorien tasolla. M.E.G:n koneet pohjautuvat rungoltaan Mercury Verado moottoreihin. Nähtäväksi jää miten ne otetaan markkinoilla vastaan ja tullaanko niitä näkemään täällä Suomessa, jos tullaan niin mihin hintaan.

Maritime Engineering Group on julkaissut 3.0L moottorin koeajovideon. Videon perusteella moottori vaikuttaa varsin toimivalta ja valmiilta. Äänet ovat tosin huomattavasti voimakkaammat, kuin moderneissa 4-tahti moottoreissa, eteenkin turbon ujellus kuuluu selvästi. Siitä onko äänekäs turbo ja dieselin nakutus huonoasia voidaan olla montaa mieltä. Tärkeintä kuitenkin on polttoaineen kulutuksen pitäminen kurissa. Valmistaja ilmoittaa moottoreiden kuluttavan 22-45 l/h riippuen tehoversiosta. Mikäli lukemat pitävät paikkansa kuluttaa Vision lähes 50% vähemmän, kuin vastaavan bensiini moottori.

Video: Vision Turbodiesel Outboard

Vision 2,3 TDih