Veneen kunnossapito on hyvin tärkeää, jotta vene pysyy siistinä ja ehjänä pitkään. Mikäli vene on kuitenkin päässyt hieman huonoon kuntoon on se tietenkin mahdollista kunnostaa. Oman projektini kautta pyrin tuomaan esilli yleishyödyllisiä vinkkejä veneen kunnostukseen.

Viime syksynä tuli ostettua tuollainen SJ-15 kilpaveneilyn junioriluokan vene. Tähtäimenä oli siis kevyt ja nopea vene sopu hintaan. Koneeksi on tarkoitus laittaa jo viimekeväänä poistomyynnistä hankittu 20hp 2t Mariner. Koska näpertely ja itse tekeminen on hauskaa hommaa hankittiin tietoisesti hieman kunnostusta vaativa vene.

Vene oli rakenteellisesti täysin kunnossa, joten suurempaa remonttia se ei näyttänyt vaativan, mutta pientä laittelua kuitenkin. Gelcoat-pinta oli kunnossa joitakin naarmuja lukuun ottamatta. Perälaudassa mottorikaukalon reunoissa gelcoat oli säröilyt, joka kertoi veneen olleen jokseenkin kovassa käytössä. Kova käyttö on täysin ymmärrettävä, sillä onhan kyseessä kilpavene. Pohja oli vastaavassa kunnossa kun muutkin pinnat. Käytön jälkiä eli naarmuja löytyi, mutta kaikki oli muuten kunnossa.

Ruuvien ja popniittien lisäksi veneessä oli vanhoja kaapeleiden läpivientejä, jotka eivät sovi kunnolla oman koneeni kanssa. Joten pakkeloitavaa ja kuidutettavaa löytyy jonkin verran. Ratin paikkaa olin jo syksyllä ehtiny nostaa muutaman sentin tilan lisäämiseksi, ja sisälaidan reunaa on tarkoitus myös leikata tilan lisäämiseksi. Kyljessä olleet mustat törmäyslistat olivat melko huonot ja ne saivat lähteä. Ne olivat kiinni parilla popniitillä, joten kylkeen jäi rivi reikiä, jotka pakkeloidaan muiden paikkojen mukana.

Pohjapropun tulppa puuttui ja itse pohjaproppu oli hieman hapettunut, joten senkin ulkonäköä voisi hieman parannella muun ohessa. Samalla kun koko pohjaproppu oli irrotettu oli mahdollisuus puhdistaa hieman pilssiä. Vaikka vene on pieni ja pilssi sen mukainen oli sinne päässyt kertymään melko paljon lehtiä sun muuta, jotka oli hyvä poistaa pitkän koukkupäisen rautalangan avulla ja huuhtelemalla pilssi. Pilssi on hyvä puhdistaa ajoittain, varsinkin jos veneessä on pilssipumppu, joka saattaa rikkoutua tai tukkeutua roskista ja öljystä. Lisäksi öljyinen pilssivesi on haitallista ympäristölle.

Vene on muutenkin hyvä pestä huolella. Pesemiseen kannattaa käyttää nimenomaan veneiden pesuun tarkoitettuja tuotteita, sillä esimerkiksi kotitaloudessa käytetyt pesuaineet saattavat vahingoittaa veneen gelcoat pintaa. Mikäli aikoo maalata veneen uudelleen, kuten minulla on tarkoitus kannattaa vene puhdistaa tehokkaalla rasvanpoistajalla ennen maalausta, kuten asetonilla. Pesun jälkeen pinta kannattaa käsitellä perus vahalla. Vielä kestävämmän vahapinnan saa käsittelemällä pinta perus vahauksen jälkeen vielä nestemmäisellä kovavahalla. Vesirajan alapuolisia pintoja on turha vahata, sillä vahan kostumus muuttuu jatkuvassa kosketuksessa veden kanssa, jolloin sen teho katoaa.

kylki reikä pohjaproppu