Kelit eivät ole nyt päässeet vaikuttamaan projektin etenemiseen, sillä onnistuin saamaanbpaikan hallista, jossa työskentyly onnistuu kelillä kuin kelillä. Hallin ansiosta pääsin korjaamaan moottorikaukalon reunassa olevaa reikää. Kuidutus onnistui hyvin ja samalla kertaa vahvistin peräälautaa, jota edellinen omistaja oli melko karusti kohdellut.
paikkaus kittaus veden poisto
Polyesterin kovetuttua pakkeloin veneen gelcoat vauriot ja pienet reiät siihen tarkoitetulla gelcoat vaurioiden paikkausmassalla. Saatavissa vene- ja venetarvikeliikkeistä. Itse asioin tällä kertaa Biltemassa.

Reikien paikkauksen jälkeen tein moottorikaukaloon reiän, jotta sinne kertyvä vesi pääsisi pois, eikä jäisi lainehtimaan ja keräämään levää. Tein reiästä reilun kokoisen ja liimasin sikaflexillä sen sisälle putken pätkän. Putken tarkoitus on suojata laminoinnin välissä olevaa vaneria vettymiseltä. Reiän voi päällystää myös epoksilla, tai muulla vettä eristävällä materiaalilla.

Pakkelin kovetuttua hioin paikkauskohdat tasaiseksi. Seuraavaksi on tarkoitus maalata vene, joten kaikki maalattavat pinnat pitää hioa kunnolla. Koska gelcoat pinta on äärimmäisen liukas ja sileä ei siihen tartu juuri mikään. Tämän ominaisuuden takia pinta pitää hioa karheaksi, jotta maali tarttuu kunnolla. Huonosti hiotutkohdat erottuvat hiotusta pinnasta selvästi kiiltävinä alueina. Hinotaan käytin tavallista hiomapaperia, karkeus 100. Hiontaan kannattaa hankkia kunnon hiomakone, sillä varsinkin suuremman veneen hionta käsin vaatii melkoista huumoria. Tärinähiomakoneista ei myöskään ole paljoa apua. Parhaita hiomakoneita ovat nauhahiomakoneet ja epäkeskot.

Hiomisen jälkeen pinnasta tuli puhtaan valkoinen, sillä hiominen poistaa gelcoatin pinnasta auringon uv-säteilyn kellastaman pinnan, sekä kaikki epäpuhtaudet. Hiottu pinta on myös äärimmäsen herkkä likaantumaan uudelleen, joten vene kannattaa suojata hyvin.

hiottuna Valmis Valmis kansi