Tämän hetkinen moottorialusten maailman ympäri purjehduksen maailmanennätys on vuodelta 1998 ajalla 74 päivää 20 tuntia ja 53minuuttia. Sunnuntaina matkaan lähteneen Earthrace:n miehistön tavoitteena on siis lyödä tämä ennätys. Miehistöä ei kuljeta mikä tahansa moottorialus, vaan ”bioalus”. Alus on valmistettu ympäristöystävällisistä materiaaleista, jopa miehistön asusteita myöten. Polttoaineena käytetään luonnollisesti biodieseliä.

Ryhmän tavoitteena ei ole vain rikkoa maailmanennätystä, vaan he vierailevat matkan aikana 100 kaupungissa, joissa he kertovat matkasta, sen ympäristö tavoitteista ja innostavat paikallisia minimoimaan oman ympäristörasitteensa.

Hanke on joka suhteessa innovativinen ja hyvin suunniteltu, joten myös alukseen on panostettu. Alus on rungoltaan trimaraani, joka on tuttu purjehdus puolelta, mutta on melko harvinainen moottorialuksissa. Kolmoisrunko antaa veneelle vakautta, joka on avomerellä tärkeä ominaisuus, mutta pitää rungon pinta-alan pienenä ja poikkileikkauksen kapeana. Rungon malli on myös pitkälti samanlainen, kuin purjeveneissä. Siinä on pystysuora keula ja pyöreä pohja, joten alus ei varsinaisesti nouse liukuun kuten saman nopeusluokan offshore veneet (40knots ~ 75km/h).

Avomerellä on myös aaltoja ja joskus melko suuria sellaisia, jotka ovat koituneet monien laivojen kohtaloksi. Earthrace:ssa tämä on ratkaistu melko yksinkertaisesti. Jos aalto on liian korkea kiivetä sen harjalle mennään siitä läpi. Veneen pystysuora, mutta terävä keula on suunniteltu halkomaan aaltoja ja suippo runko seuraa siististi perässä. Tällöin on ohjaamon oltava hyvin tiivis, eikä saman kokoluokan (24m) huvijahdeista tuttuja sundeck:jä ole.

Edellinen maailmanennätys kaatui murskaavasti ja uudeksi maailman ympäri purjehduksen ennätykseksi kirjattiin 60 päivää,  23 tuntia ja 49 minuutia.

Earthrace