2016-Yamaha-F200

Perämoottorin asennus on melko yksinkertainen operaatio tavallisessa veneessä. Ohjeiden mukaisilla perus asennuksilla ja asetuksilla pärjää hyvin, mutta jos haluaa vaikuttaa johonkin ominaisuuteen on hyvä tietää muutamia seikkoja.

Moottorin asennuskorkeus on hyvin oleellinen osa veneen toimivuutta. Tavallisesti mootori asennetaan siten että kavitaatiolevy on suurinpiirtein pohjan tasalla. Tällöin potkuri on jatkuvasti veden alla ja se saa ”puhdasta” vettä. Tämä asennuskorkeus on hyvä tavallisille alumiinipotkureille.

moottorin_asennuskorkeus

Alas asennettu moottori antaa paremman pidon tiukoissa kurveissa, sillä potkuri pysyy kokonaan vedessä eikä haukkaa ilmaa. Lisäksi moottorin rii’istä suurempi osa on vedessä joka parantaa ohjattavuutta. Ilmiö on verrattavissa peräsimeen. Suurempi peräsin kääntää tehokkaammin kuin pieni. Alas asennettu moottori saa lähdössä paremmin tuoretta vettä, jolloin pito on hyvä. Potkuriakselin tason ollessa paljon pohjaa alempana on sen momentti suurempi veneen poikittaisakselin suhteen joten moottori kampeaa keulaa ylös. Ero on huomattavin lähdöissä. Potkurin uidessa syvällä on moottorissa myös enemmän trimmaus varaa, joka antaa laajan mahdollisuuden kulkuasennon optimaaliseen säätämiseen.

Korkealle asennettun moottorin vastus on pienempi kuin alas asennetun moottorin, mutta sen pito on kurveissa huonompi. Kun moottori on korkealla on myös potkuri korkealla. Tällöin potkuri saattaa olla jopa osittain pinnalla, jolloin potkuri pyörii kuplaisessa vedessä. Kuplat pienentävät veden vastusta ja potkuri pyörii kevyemmin. Moottorin nostaminen parantaa veneen nopeutta. Moottorin noston haittapuolena on heikentynyt pito ja kavitaatio. Korkealla oleva potkuri ei saa tuoretta vettä lähdössä, joka vaikeuttaa lähtemistä eteenkin kuormattuna. Kavitaatio aiheuttaa alumiinipotkureihin ns. kavitaatio syöpymiä. Teräspotkurit kestävät paremmin kavitointia.

Moottori voidaan asentaa myös normaalia taaemmas, eli irti perälaudasta, ns. ”setback”. Setbackin ansiosta moottorin kallistuskulma vaikuttaa tehokkaammin veneen kulku kulmaan, eikä moottorin tehoa mene turhaan perän alas painamiseen, vaan potkurin työntö suuntautuu mahdollisimman vaakasuoraan tuottaen mahdollisimman suuren työntövoiman. Setback on tuttu kipaveneistä, mutta sitä käytetään myös nopeissa kalastus ja retkiveneissä.

setback

Käytettäessä setbackiä voidaan moottori nostaa korkeammalle kuin pohjan tasolle, sillä veneen pohjan alas päin painama vesi pyrkii nousemaan takaisin pinnan tasolle. Setbackin ansiosta hitaassa vauhdissa (kuvassa punaisella) potkuri pyörii tuoreessa vedessä ja vauhdin kasvaessa veden pinta laskee (kuvassa sinisellä) moottorin suhteen jolloin vastus vähenee, tinkimättä kuitenkaan pidosta lähtövaiheessa. Setbackin kanssa pelatessa kannattaa ottaa huomioon peräpeilin kestävyys, sillä ulos asennettu moottori aiheuttaa veneen perään huomattavasti normaalia suuremman momentin. Eli ylitehokkaiden ja painavien koneiden kanssa kannattaa olla varovainen.

Moottorin asentaminen voidaan suorittaa, kun sopiva asennuskorkeus on päätetty. Veneissä on yleensä valmiit pulttien rei’ät moottorin asentamista varten, mutta jos reikiä ei vielä ole pitää ne porata tarkalleen oikeisiin paikkoihin. Reikien paikat ovat standardisoidut, joten kaikki moottorit käyvät samoihin asennusreikiin.

Joissain veneissä ohjauskaapeli tulee ujuttaa moottorin kippisaranan läpi jo ennen itse moottoorin asentamista.

Kiinnityspultit asetetaan veneen sisäpuolelta ulos päin. Prikkojen tulee olla riittävän suuret. Prikkojen juureen pursotetaan sikaflexiä tai vastaavaa venekäyttöön tarkoitettua tiivisteainetta (kuvassa punaisella). Kun kaikki pultit on asetettu paikoilleen laitetaan sikaflexiä pultin juureen myös veneen ulkolaidalla (kuvassa punaisella). Sitten asetellaan moottori paikoilleen ja kiristetään pultit. Lopuksi kiinnitetään ohjaus, sähköt ja kaukohallintakaapelit.

bolt

Katso myös perämoottorin huolto.

 

VINKKI: Katso videoita veneuutuuksista YouTubesta!