Telakointi

Nostettaessa vene talviteloille on sille hyvä tehdä perusteellinen syyshuolto. Kunnollinen syyshuolto palkitsee tekijänsä sitten keväällä kun vene on jo valmiiksi hyvässä kunnossa, eikä suuria huoltoja tarvitse tehdä. Tällöin vene on helppo ja nopea laskea vesille heti kun alkaa hyvät veneilykelit.

Veneen hullossa suurin painopiste kohdistuu moottorin huoltoon. Moottori jossa on takuu vielä voimassa on hyvä huollattaa lähimmässä merkkihuollossa takuun säilyttämiseksi. Takuun päätytyä moottorin voi huollattaa merkkihuollon sijasta jollakin venepalveluihin erikoistuneella yrityksellä, joka on usein merkkihuoltoa edullisempi. Taitavampi veneen omistaja pystyy suorittamaan moottorinsa huollon myös itse.

Moottorin vuosihuolto ei välttämättä ole niin monimutkainen operaatio, kuin moni saattaa kuvitella. Huollon monimutkaisuus riippuu tietenkin huollon kohteena olevasta moottorista. Esimerkiksi perinteinen 2-tahtinen on hyvin yksinkertainen huollettava, mutta moderni turbodiesel on hyvinkin monimutkainen kone. Katso tee-se-itse perämoottorin huolto!

2-tahtisen moottorin huolto on helppo toimenpide joka onnistuu lähes jokaiselta. Kuten kaikissa perä- ja sisäperämoottoreissa, täytyy moottoriin tai vetolaitteeseen vaihtaa ”peräöljyt” eli vaihteistoöljyt, sekä polttoaineen suodattimet.

Vaihteistoöljyn vuosittaisen vaihtamisen tarkoituksena on saada selville onko vaihteistoon päässyt vettä tai onko vaihteistosta irronnut metallia. Molemmat ovat ei toivottuja asioita moottorin veihteistossa, sillä vesi heikentää voitelevuutta ja pieni metallipuru kuluttaa vaihteistoa. Itse öljy ei käytössä juurikaan kulu tai heikkene yhden kauden aikana. Uusi vaihteistoöljy puristetaan sisään samasta rei’ästä, josta vanha öljy valutettiin pois. Öljyä tulee laittaa niin paljon että se valuu ulos ylimmästä tarkistusrei’ästä. Kun öljyä on riittävästi suljetaan ensin ylin ruuvi ja viimeiseksi alin.

4-tahtisen moottorin huolto ei juurikaan poikkea 2-tahtisen koneen huollosta. Koska nelarissa on 2-tahtisesta poiketen öljypohja, täytyy siihen vuosittain vaihtaa moottoriöljy sekä öljynsuodatin. Tarvittavan mootoriöljyn määrä ja laatu selviää ohjekirjasta. Ohjekirjan suosittelemasta viskositeetista ei kannata poiketa, sillä jos öljy on liian laihaa tai liian paksua se ei toimi suunnitellulla tavalla eikä täten voitele kunnolla moottorin kaikkia osia.

Öljynsuodattimen vaihdossa on hyvä muistaa sivellä suodattimen kumitiivisteeseen hieman öljyä, jotta tiiviste puristuu riittävän tiiviiksi. Suodattimeen kannattaa myös kirjoittaa tussilla vaihtamis päivämäärä, jotta itse tai seuraava omistaja tietää tai muistaa vaihtaa suodattimen ja öljyn oikeaan aikaan. Vaihteistoöljy vaihdetaan samoin, kuin 2-t moottorissa.

EFI-moottoreiden huolto kannattaa jättää ammattilaisen hoidettavaksi, jos koneessa on jossain vaiheessa ajokautta ollut jokin pienikin ongelma, sillä huollossa nähdään suoraan tietokoneen kautta mikä ongelma moottorissa on ollut ja mahdollinen vika korjaamaan täsmällisesti. Varsinkin suutimien tai tietokoneen viat saattavat ajan mittaa uusiutua tai pahentua jos niitä ei korjata oikein. Yleensä mitään ongelmia tai vikailmoituksia ei kuitenkaan tule joten tietokoneanalyysiä moottorista ei tarvita. Tälloin huoltotoimenpiteet ovat käytännössä samat kuin 4- tai 2-tahti moottorilla.

EFI-koneeseen kannattaa syksyisin ajaa sisään suoja-aineet, jotka voitelevat koko ruisktusjärjestelmän ja estävät sen korroosiota. Suoja-aineet ajetaan sisään lisäämällä sitä polttoainen sekaan viimesellä ajokerralla ennen ylös nostoa, jotta aine varmasti kiertää koko järjestelmän. Moottoreihin on myös spray tyyppistä suoja-ainetta, jota suihkutetaan moottorin imujärjestelmään moottorin käydessä. Suoja-aineita kanattaa kysyä lähimmältä mootorijälleenmyyjältäsi. Vaihteistoöljy vaihdetaan samoin, kuin 2-t moottorissa.

Mikäli millätahansa perä- tai sisäperämoottorilla on ajettu meressä kannattaa jäähdytysjärjestelmä huuhdella makealla vedellä, sillä suola edistää moottorin syöpymistä ja lyhentää sen käyttöikää. Huuhtelua varten tarvitaan vedenoton päälle kumiset läpät, joihin kiinnitetään vesiletku. Näitä ”korvaläppiä” saa venetarvikeliikkeistä. Konetta kannattaa käyttää letkuvedellä joitakin minuutteja, sillä suola liukenee paremmin lämpimään veteen kuin kylmään ja ajan kanssa sitä liukenee enemmän.

Muut toimenpiteet moottorin huollossa. Kaikissa moottoreissa on sinkki-anodeja joiden kulumista pitää tarkkailla säännöllisesti. Sinkki anodin tehtävä on hapettua itse moottorin metalliosien sijaan, joten hyväkuntoiset sinkit ovat tärkeä osa moottorin kunnossapitoa. Sinkkien vaihtoväli riippuu monesta tekijästä, mm. ajoympäristöstä, veneen säilytystavasta, moottorin ulkoisesta kunnosta, jne. Varsinkin suolainen epäpuhdas vesi syövyttää sinkit hyvin nopeasti.

Sinkkien tarkistamisen ja vaihtamisen lisäksi moottorin huoltoon kuuluu tarkastaa nivelien ja ohjauksen rasvat. Nivelien rasvatilanne on helppo tarkastaa täytämällä ne rasvanippojen kautta uudella vaselinilla, tällöin mahdollinen vesi puristuu pois nivelistä ja rasva voitelee kaikki pinnat. Rasvaa on riittävästi, kun se alkaa pursuta ulos nivelien reunoista. Kaapeliohjaus tarkistetaan avaamalla kaapelin kiinnitysmutterit ja vetämällä ohjauskaapelia ulos moottorin kaapeliohjausputkesta. Mikäli kaapelin metallinen ohjauspää on kuiva täytyy siihen lisätä vaselinia.

Kaikissa moottoreissa on myös vesipumppu, jonka kuminen siipipyörä haurastuu ajanmittaan. Siipipyörä tulee vaihtaa 2-3vuoden välein. Pumppu sijaitssee perämoottoreissa vaihdeosan päällä, vetoakselin juuressa. Vaihdossa pitää irroittaa moottorin lohkon/kaasuttimien alla oleva vaihdetanko (merkki-/mallikohtaisia eroja) joka on usein ****** paikassa. Seuraavaksi irroitetaan moottorin vaihdeosa (perä) irroittamalla kaikki kiinnityspultit. Kun perä on irti on vesipumppu esillä. Siipipyörä sijaitsee metallikuvun alla. Samalla kannattaa vaihtaa pumpun kotelon tiiviste.

Nykyaikaiset sytytystulpat kestävät autoissa yli 60tkm ja veneissä satoja tunteja. Kestävyys riippuu kuitenkin itse moottorista ja sen käyttötavasta. Tulpat kanattaa kuitenkin tarkistaa vuosihuollon yhteydessä. Tulppien kärkivälin tulisi olla valmistajan suositusten mukainen ja kovin karstoittunut tulppa kannattaa pestä bensiinillä.

Veneen huolto ja talvisäilytys.

Veneen syksyinen huolto ei ole kovinkaan monimutkainen. Riittää että vene pestään huolella, ettei kesällä kertynyt lika pinty veneen pintaan, tällöin veneen puhdistus ja vahaus keväällä on huomattavasti helpompaa.

Veneen telakointi kannattaa tehdä huolella, varsinkin jos vene on säilytyksessä pitkän matkan päässä eikä sitä pääse tarkistamaan talven aikana. Säilytys telineiden tulee olla tukevat ja niiden kuuluu kestää muutakin kuin veneen oma paino. Eteenkin kovissa myrskyissä veneeseen saattaa kohdistua erisuuntaisia voimia ja veneen pitää silti pysyä telineillä.

Veneen suojaamiseen kelpaa hyvin tavallinen kevytpeite. Täytyy kuitenkin muistaa että mitä parempaa materiaalia peite on sitä pidempi on sen elinikä, joten halpa kevytpeite saattaa tulla lopulta kunnollista PVC peitettä kalliimmaksi. Tärkeintä veneen suojaamisessa on kuitenkin tukea peite siten että se kestää talven lumikuorman ja että veneessä kiertää ilma. Peitteen kestävyyttä parantaa mahdollisimman jyrkkäharjainen katto.

Mikäli veneessä on hytti tai huonosti ilmastoituja tiloja kannattaa sinne jättää yksi tai jopa useampi kosteudenkerääjä. Kosteudenkerääjä estää tehokkaasti pintojen homehtumisen kostealla kelillä. Homehtunut lasikuitu ei ole veneen kestävyyden kannalta oleellista mutta se on ikävä kosmeettinen ja hajuhaitta josta on vaikea päästä eroon myöhemmin.

Veneen akun huoltoon on myös syytä kiinnittää enemmän huomiota kuin auton akun huoltoon ja kunnossapitoon. Veneissä akku joutuu huomattavasti suuremmalle rasitukselle, kuin autossa. Autoa käytetään yleensä päivittän tai ainakin viikoittain. Vene saattaa seistä pidempiäkin aikoja käyttämättömänä, varsinkin talvella, tällöin akku purkaa hitaasti varaustaan ja saattaa keväällä olla lähes käyttökelvoton. Lisäksi pakkanen ei tee hyvää akulle. Säilyttääkseen akun toimintakuntoisena useita vuosia täytyy se huoltaa asianmukaisesti.

Perinteisessä akussa täytyy pitää huolta akkunesteen oikeasta määrästä. Nesteen määrää tuleekin tarkistaa säännöllisin väliajoin. Uudenlaisissa akuissa akkuneste säilyy käytännössä muuttuma eikä sitä tarvitse/voi tarkkailla. Kauden jälkeen akku kannattaa puhdistaa mahdollisesta liasta ja tarkistaa ettei se ole päässyt vuotamaan. Vuotava akku on ongelmajätettä ja se pitää hävittää sen mukaisesti. Puhdistuksen jälkeen akku tulee ladata täyteen säilytystä varten, tällöin akku ei pääse syväpurkautumaan, joka vahingoittaa akkun pysyvästi. Sitä on myös hyvä ladata silloin tällöin n. 1-2kk välein että akku pysyy ”hereillä”.

Keväällä:

Jos akun navat ovat hapettuneet harjaa ne puhtaaksi esim. rosteriharjalla. Oksidikerros lisää merkittävästi resistanssia ja rasittaa koko sähköjärjestelmää. Hapettuneet kengät kannattaa vaihtaa uusiin. Kullatut ja messinkiset kengät ovat galvanoituja pitkäikäisempia ja tarjoavat paremman kontaktin. ÄLÄ RASVAA akun napoja!! Rasva ei johda sähköä ja heikentää siten kontaktia.

 

VINKKI: Katso videoita veneuutuuksista YouTubesta!