G2_ja_verado

Perämoottorit ovat pysyneet aikojen saatossa tekniikaltaan hyvin samanlaisina. Isoisän 60-luvun VolvoPenta on käytännössä täsmälleen samanlainen kuin lähes kaikki 90-luvun 2-tahti moottorit. 4-tahtisetkin ovat tekniikaltaan olleet vuosikymmeniä samanlaisia, mutta niiden käyttö on yleistynyt vasta 90-luvulla.

90-luvun loppupuolella ja 2000-luvun alussa koettiin sitten perämoottorien tekninen vallankumous. Nopeaan tahtiin eri valmistajat alkoivat tuoda markkinoille omia teknisesti kehittyneitä ja entistä taloudellisempia moottoreita. Kehityksen sysäsi liikkeelle tiukentuvat päästömääräykset, joiden asiosta mm. perinteisten 2-tahtisten tuonti ja valmistus EU-alueella on kielletty (poikkeuksena ammatti ja kilpailukäyttö).

Uusi tekniikka ei ollut aivan uutta, vaan se oli jo hyvin tuttua autojen maailmasta. Suurimpia haasteita aiheutti kuitenkin tekniikan mukanaan tuoma lisäpaino. Eteenkin uuden tekniikan nelitahtiset ovat huomattavasti raskaampia kuin perinteiset kaksitahtiset. Suurimmissa koneissa paino ero uusien nelitahtisten ja vanhojen kaksitahtisten välillä on jopa useita kymmeniä kiloja.

Nelitahtisissa EFI (elektroninen polttoaineen ruiskutus) -moottoreissa käytetään yleisesti imusarjan monipisteruiskutusta, eli jokaiselle sylinterille tulevassa imukanavassa on oma ruiskusuutin. Polttoaine annostellaan tietokoneohjelmaan määritetyn tehokartan mukaan. Tehokartta säätää myös sytytysennakkoa. Joissain moottoreissa hyödynnetään lisäksi happianturia (lambda), joka kertoo moottorin tietokoneelle toteutuneen seossuhteen ja palotapahtuman säätö on entistä tarkempaa.

Uusimmissa ja yleensä kooltaan suurimmissa moottoreissa on yleistynyt venttiilien ajoituksen säätö (VVT, variable valve timing).  Venttiilien ajoitusta muuttamalla saadaan parannettua moottorin alavääntöä, mutta samalla säilyttää hyvä huipputeho.

yamaha_moottorirakenne

Uuden sukupolven kaksitahtisissa perämoottoreissa käytetään elektronista polttoaineen suoraruiskutusta, eli polttoaine annostellaan suoraan palotilaan. Kaksitahtisista ei ole venttiilikoneistoa, joten koneen rakenne on nelaria yksinkertaisempi. Tästä syystä valmistuskustannukset ja paino ovat nelitahtimoottoria pienemmät.

Suoraruiskutteisissa kaksitahtimoottoreissa moottorin voitelu on järjestetty useilla öljyruiskuilla, jotka annostelevat öljyä tärkeimppiin kohteisiin. Öljyä ei siis sekoiteta polttoaineeseen, mikä vähentää öljyn kulutusta, savutusta ja päästöjä.

Etec_suoraruiskutus

E-Tec suoraruiskutus

 

Perinteinen 2-t moottori:         Perinteinen 4-t moottori:

Plussat:                                               Plussat:
+kevyt                                                  +melko hiljainen ja
+lähes huoltovapaa                          pehmeä käyntiääni
+hyvä kiihtyvyys                            +pienehkö kulutus ja päästöt
+toimintavarma                             +melko varmatoiminen
+edullinen                                        +melko edullinen

Miinukset:                                         Miinukset:
-suuri kulutus ja päästöt              -melko painava
-savutus                                              -huono kiihtyvyys
-kova ja karkea käyntiääni           -vaatii säännöllistä huoltoa
-käynnistyvyys

Uuden sukupolven 2-t moottori:  Uuden sukupolven 4-t moottori:

Plussat:                                                     Plussat:
+melko kevyt                                         +pieni kulutus ja päästöt
+pieni kulutus ja päästöt                  +erittäin vaivaton käyttö kun
+erittäin vaivaton käyttö kun             tekniikka pelaa
tekniikka pelaa                                     +hiljainen ja pehmeä
+hyvä kiihtyvyys                                     käyntiääni
+ edullinen huoltaa

Miinukset:                                                Miinukset:
-kalliit erikoisöljyt                                 -painava
-pieni savutus                                         -vaatii säännöllistä huoltoa
-karkeahko käyntiääni                        -melko huono kiihtyvyys
-melko kallis                                            -kallis

Jokaisella moottorilla on omat hyvät ja huonot puolensa, joten oikeanlaisen moottorin valinnassa tärkeintä on löytää käyttötarkoitukseen sopivin moottori. Koska perinteisen tekniikan moottorien valmistus on käytännössä lopetettu, keskitytään vain uuden sukupolven moottoreiden vertailuun.

Nykyään kaikkien moottoreiden kulutukset ovat hyvin lähellä toisiaan, eikä 2- tai 4-tahtisten moottoreiden kulutukset eroa juurikaan toisistaan. Erot ovat siis niin pieniä että moottorin asennuksella ja potkurivalinnalla on kulutukseen suurempi vaikutus kuin moottorin tahtien määrällä.

Kaksitahtisen oleellisimpia etuja nelitahtiseen verrattuna on sen keveys ja kiihtyvyys. Näiden ominaisuuksien ansiosta se sopii nelaria paremmin mm. vesihiihtoon ja nopeisiin veneisiin.

Nelitahtisen parhaat ominaisuudet ovat hiljainen ja pehmeä käyntiääni sekä savuton käynti. Se sopii kaksitahtista paremmin mm. vetouisteluun, sekä perhe- ja retkiveneisiin.

Koska uudet moottorit sisältävät hyvin paljon elektroniikkaa ja herkkiä komponentteja vaativat ne säännöllistä huoltoa. Kts. Veneen syyshuolto