Miamin kansainvälisillä venemessuilla julkaistiin NMMA:n (National Marine Manufacturer’s Association) vuoden 2009 parhaat veneily innovaatiot. Tänä vuonna huomio kiinnittyi turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen.

Vetuksen panos helpomman veneilyn puolesta on uusi ”Easy Tank”. Pehmeitä pusimaisia vesitankkeja on ollut markkinoilla jo pitkään. Vetus on vienyt ajatuksen kuintekin askelta pidemmälle. Uusi Easy Tank voidaan sijoittaa hankalaankin paikkaan pienen aukon kautta, kun tankki on asetettu paikoilleen se täytetään ilmalla. Paineistettuna se muotoutuu tilan mukaiseksi ja lopuksi se kovetetaan UV-säteilyllä. Lopputuloksena on hankalaankin muotoon ja paikkaan asetettu kova tankki, joka pysyy tiukasti paikoillaan. Loistavan innovaation ainut huono puoli on kova hinta. Pienin 56 litran säiliö maksaa USA:ssa 820$. www.vetus.nl

Sea-Doon innovaatio on tuoda moottoripyöristä ja autoista tuttuja elementtejä osaksi vesilläliikkumista. Sea-Doon uudesta GTX limited iS mallista löytyy jarrutusjärjestelmä ja jousitus. Innovaatiot parantavat merkittävästi turvallisuutta ja ajomukavuutta. Jarrujärjestelmä lyhentää pysähtymismatkan jopa puoleen ja tekee näin ajamisesta turvallisempaa ja helpommin hallittavaa. Jarrutus tapahtuu vipua puristamalla, täsmälleen samoin kuin moottori- ja polkupyörissä. Aktiivinen jousitus puolestaan tekee ajamisesta huomattavasti mukavampaa. www.sea-doo.com

Vesipropulsion hyödyntäminen jarrutuksessa on tuttua isommista veneistä jo pitkältä ajalta. Parhaimmillaan voidaan tehdä hätäpysäytys täydestä vauhdista jopa veneen matkalla. Ominaisuus on tuttu esim. meripelastuksen käyttämistä veneistä.

Aspen L80 Launch voitti moottoriveneiden innovaatiopalkinnon mielenkiintoisella katamaraanin yksimoottoriasennuksella. Veneessä on kaksi symmetristä runkoa. Moottorin puoleinen runko on leveämpi ja sille on kohdistettu enemmän massaa, kuin moottorittomalle puolelle. Epätasapaino kompensoi mootorin aiheuttamaa vääntöä. Runkoratkaisun etuna on puolittunut polttoaineen kulutus koko- ja nopeusluokassaan. www.aspenpowercatamarans.com

Island Pilot DSe hybrid pokkasi vuoden ympäristöpalkinnon aurinko-sähkö-diesel hybridillään. 12 metristä matkavenettä vauhdittavat 3kW aurinkopaneeli, 7kW sähkömoottori sekä 75hp Streyr diesel. Akkuja veneessä on 10kWh edestä ja niitä ladataan diesel moottoriin liitetyllä 5kW generaattorilla (joka toimii myös moottorina) ja aurinkopaneeleilla. Sähkön voimalla matka taittuu 5 solmun vauhdilla täysin ilman kasvihuonepäästöjä. Dieselin avustamana huippunopeus on n.10 solmua. www.dsehybrid.com