Veneen köydet ovat jatkuvasti aktiivisessa käytössä, joten niiden on syytä olla hyvät ja käyttötarkoituksen mukaiset. Vaikka veneessä olisi hyvät köydet, pitää niitä osata myös käyttää oikein. Oikealla köysien käytöllä pidennetään köysien käyttöikää sekä parannetaan veneilyn mukavuutta.

Köysimateriaalit voidaan jakaa karkeasti kahteen eri luokkaan, kelluvat ja uppoavat köydet. Kelluvat köydet ovat yleensä polypropyleeniä ja uppoavat polyesteriä tai nailonia.

Kelluvat köydet ovat merkittävästi halvempia, mutta käytössä todella hankalia. Ne ovat liukkaita ja jäykkiä, joten pitävien solmujen tekeminen on todella hankalaa. Lyhyesti sanottuna, ei suositeltavia. Löytyy mm. Bilteman valikoimista.

Uppoavat köydet ovat taipuisia ja niistä tehdyt solmut pitävät hyvin. Huonona puoleva ne imevät vettä, joten säilytys pitäsi järjestää mahdollisimman ilmavasti itsetyhjenevässä lokerossa. Pitkään kosteassa lillivistä köysystä tulee limaisia ja liukkaita, jolloin ne ovat todella epämiellyttäviä käyttää. Ylivoimaisesti suurin osa köysistä on uppoavia.

Köysien kiinnittämiseen on useita eri tapoja. Usein koyden toiseen päähän kiinnitettään haka tai pleissataan lenkki, jolloin köysi on helppo kiinnittää laiturin lenkkeihin ja pollareihin. Köyden vapaa pää kiinnitetään veneen knaappeihin, jolloin kireyttä voi säätää portaattomasti. Köysi voidaan myös solmia mollemmista päistä, mutta se on hieman hitaampaa, kuin haan tai lenkin käyttö.

Hyvällä solmulla on kaksi tuntomerkkiä, 1. solmu on pitävä 2. solmu on helppo avata. Veneilijälle riittää että tuntee muutaman perus solmun, joita voi käyttää useissa eri tilanteissa. Solmuja kannattaa harjoitella säännöllisesti, jotta ne olisivat aina tarpeen tullen tuoreessa muistissa.

Paalusolmu on yksi nimeltään tunnetuimmista solmuista. Sillä on hyvä solmia köyteen pitävä lenkki, jonka voi heittää pollarin ympärille.

paalu1 paalu2 paalu3

1. tee pieni lenkki      2. pujota pää lenkistä   3. kierrä narun ali ja palaa lenkistä, kiristä

Ulkosorkka on nopea ja helppo solmu, jolla köyden voi sitoa esimerkiksi laiturilla oleviin kiinnityslenkkeihin jos käytössä ei ole hakaa.

sorkka

Köyden sitominen knaappiin voidaan tehdä monella tavalla, esimerkissä käytetään yksinkertaisinta, mutta erittäin pitävää kiinnitys tapaa.

knaappi1 knaappi2

1. tee lenkki                                                      2. tee toinen lenkki, kiristä

Lenkkejä voi tehdä niin monta kuin knaappiin mahtuu. Lenkissä köyden pää jää aina köyden alle lenkeissä.

Veneessä tulisi olla aina 3 kpl 5-10m kiinnitysköysiä veneen koosta riippuen ja lisäksi n.10-30m ankkuriköysi. Tavallisessa kylkikiinnityksessä tarvitaan vain kaksi köyttä, jotka kiinnitetään veneen takakulmaan ja keulaan. Köysiin voi lisätä kiinnitysjouset, jotka pehmentävät veneen liikkeitä ja vähentävät veneeseen kohdistuvaa rasitusta.

Aisalliseen venepaikkaan kiinnittyessä tarvitaan veneen kaikkia kolmea köyttä. Tultaessa aisapaikkaan kannattaa ensiksi kiinnittää köydet aisojen päähän, seuraavaksi kiinnitetään ja kiristetään keulaköysi sopivalle etäisyydelle laiturista ja lopuksi kiristetään peräköydet. Varmista aina köysien riittävä kireys, ettei vene pääse kolhiintumaan aisoja tai laituria vasten.

 

VINKKI: Katso videoita veneuutuuksista YouTubesta!