trailerilla

Veneen maalaamiseen voi olla monia syitä. Vene voi olla niin pahasti naarmuilla tai siinä on jo niin paljon paikkauksia, että se muistuttaa enemmän dalmatialaista, kuin venettä. Veneessä esiintyy lasikuituruttoa. Tai vene voi muuten vain kaivata uutta ilmettä. Haalistuneen gelcoat- tai maalipinnan voi entisöidä ns. myllyttämällä, eli kiillottamalla pinnan kiillotuskoneella ja -aineella. Vaurioitunutta pintaa ei kuitenkaan pystytä pelastamaan kiillottamalla.

Tärkeät huomautukset ennen maalauksen aloittamista:

  • Käytä hyviä ja laadukkaita välineitä (säästävät hermoja)
  • Maalaa vain riittävän kuivalla ilmalla
  • Maalaa oikeissa lämpötiloissa
  • Suojaa maalattava kohde pölyltä
  • Käytä asianmukaisia suojavälineitä
  • Hävitä maalijätteet oikein

Hyvä pohjatyö on maalaamisen tärkein vaihe. Jos pohjatyö tehdään huolimattomasti ei huolellisestikaan maalattu pinta tule kestämään pitkään, jolloin koko työ valuu hukkaan. Pohjatyön vaiheet:

  1. Huolellinen pesu liuotinpesuaineella, joka poistaa rasvan ja vahan veneen pinnasta
  2. Huolellinen hionta karkeudella p80. Suosittelen epäkeskohiomakonetta tai täryhiomakonetta, paperia ei kannata säästellä, sillä se tukkeutuu nopeasti.
  3. Huolellinen pölyn poisto esim. painepesurilla, ja kuivaus.
  4. Maalamattomien kohteiden suojaaminen

hionta

Vene kannattaa pukittaa riittävän korkealle

Kun käytetään maalarinteippiä suojaamisessa, pitää muistaa että teipin ei pitäisi olla paria päivää pidempään kiinni. Suorassa auringonpaisteessa korkeintaan päivän. Teipistä tulee hauras ja se on myöhemmin vaikea poistaa.

Lommot, naarmut ja pienet vesilinjan yläpuoliset reiät voi kitata epoxy kitillä. Teräslastalla kitin levittäminen on helppoa ja tarkkaa. Reikiä kannattaa hieman avartaa, jotta kitti pysyy paremmin. Projektiveneessä käytettiin Hempelin 2-komp. Epoxy Filleriä, joka ei kutistu kuivaessaan. Kittaukset viimeistellään hiomalla. HUOM! vesilinjan alapuoliset reiät ja aukot tulee laminoida umpeen!

paklaus valpakl

Primeri levitettiin projektiveneessä telalla. Telalla levitettäessä, etenkin vesilinjan yläpuolisissa osissa, kannattaa käyttää mahdollisimman hienoa telaa, jotta pinnasta tulee tasainen. Kun käytetään saman tuoteperheen maaleja, ei välihiontaa tarvitse välttämättä tehdä, mutta se tekee lopullisesta pinnasta tasaisemman. Projektissa käytettiin Hempelin Light Primeria. 1-2 kerrosta veden ylä- ja alapuolisiin osiin.

primer

Pintamaali levitettiin siveltimellä. Käytössä ollut Hempelin PolyBest on tarkoitettu nimenomaan sivellin levitykseen, mutta voidaan levittää myös ruiskulla. Siveltimellä levitettäessä kannattaa käyttää hienoa sivellintä tasaisemman pinnan saamiseksi. Välihionta kerrosten välillä tekee lopulisesta pinnasta möys hieman tasaisemman, mutta ei ole pakkollista mikäli noudatetaan ohjeidenmukaisia ylimaalausaikoja. 3-4 kerrosta. Jälikeenpäin ajateltuna olisi viimeinen kerros pitänyt maalata tyynyllä, jolla olisi saanut sivellintä tasaisemman pinnan.

PolyBest kuivui todella nopeasti lämpötilan keikkuessa +25C molemmin puolin. Optimaalisin maalauslämpötila oli n.+15C jolloin oli hellppo maalata pitkin vedoin ja tasoitella pintaa.

sininen

Pohjamaaliksi (veden alapuolinen osa) laitettiin Hempelin Racing Light, joka on liituuntuva/kiillottuva ei antifouling-maali sisävesille. 3-kerrosta. Helppo levittää telalla.

maalval

Valmis!

Pilssiin maalasin vanhan sinivalkoisen sekamelskan päälle siistin valkoisen pinnan Multicoatilla.

konmaalattu

Tarvikkeet n.5,5m veneelle:

  • 2x  70mm sivellin
  • 4x  100mm tela
  • 3x  50mm maalarinteippirulla
  • 3x  0,75l PolyBest valk.
  • 2x  0.75l PolyBest sin.
  • 2x 0,75 Racing Light
  • 2,25l + 0,75l LightPrimer
  • 0,75l Multicoat
  • 1l 08711 ohennin
  • 130ml Epoxy Filler
  • metallilasta

Lisää vinkkejä maalaamiseen ja tietoa Hempelin tuotteista löytyy osoitteesta: Hempel.fi

VINKKI: Katso videoita veneuutuuksista YouTubesta!