vetolaite_huolto

Vetolaitteessa on paljon enemmän kuluvia ja säännöllisesti vaihdettavia osia, kuin perämoottorissa. Vetolaitteen luotettavuuden kannalta on erittäin tärkeää pitää nämä kuluvat osat hyvässä kunnossa, sillä jonkun niistä pettäminen johtaa usein matkan katkeamiseen.

Vuosittaiseen huoltoon kuuluu peräöljyjen vaihto ja nivelien sekä laakerien rasvaaminen. Vetolaitteen peräöljyt vaihdetaan samallatavalla kuten perämoottorissa, eli öljy lisätään alatulpasta ylätulpan tasolle. MerCruiserin niissä malleissa, jossa on peräöljyn merkkisäiliö moottoritilassa öljynvaihto kannattaa jättää ammattilaiselle, jos ei tiedä mitä tekee. Alphan öljytilaan saattaa jäädä ilmataskuja ja vetolaitteen yläkulmavaihde ei välttämättä saa voitelua, joka johtaa rattaiden hajoamiseen.

3-5v välein pitäisi vetolaitteisiin vaihtaa paljekumit, vesipumpun siipipyörä ja OMC Cobra vetolaitteissa mahdollisesti kilven laakeri. Etenkin vetoakselin paljekumin vaihto on tärkeä suorittaa ajoissa. Pienikin repeämä paljekumissa päästää vettä vetoakselille ja kilven laakerille, jotka ovat tämän jälkeen helposti käyttökelvottomia jos veneellä ajetaan. Pahimmassa tapauksessa vesi vuotaa sisälle kilven laakerin kautta ja johtaa veneen uppoamiseen. Vesipumpun siipipyörän kulumisen huomaa laskeneesta jäähdytysvedenpaineesta tai mootorin korkeasta käyntilämpötilasta. OMC Cobrissa on esiintynyt kilven laakerin nopeaa kulumista, moottorin kannattimien väsymisen johdosta, joten sen kunto ja moottorin linjaus kannattaa tarkistaa palkeiden vaihdon yhteydessä.

Huollon vaiheet: (ainakin OMC Cobra ja MerCruiser Alpha I & II, muut soveltaen)

Vetolaitteen irroitus:

  1. Laita vaihde eteen.
  2. Irrota vaihteensiirtäjä vetolaitteen kopan alta. (ainakin Volvo Penta SX ja DuoProp)
  3. Irrota trimmipumput.
  4. Irroita vetolaitteen mutterit 6kpl.
  5. Vedä vetolaite irti. Saattaa vaatia voimaa.

Palkeiden vaihto:

  1. Irroita kumipaljetta kiinni pitävä panta.
  2. Vedä palkeen sisällä oleva rautalanka pois.
  3. Taita palje ja vedä se pois.
  4. Ota uuden palkeen sisältä rautalanka pois.
  5. Sivele palkeen reunoihin liimaa (kumiliimaa, koriliimaa, yms.)
  6. Tee kohdat 1-3 päinvastaisessa järjestyksessä.

1.palje1

2.palje2

3.palje3

Kilven laakerin vaihto:

  1. Kokeile laakeria pyörittämällä sormilla, jos pyörii kevyesti eikä rahise on laakeri kunnossa.
  2. Vedä laakeri ulos.
  3. Laita uusi laakeri vanhan tilalle. Laakeripesä saattaa olla ahdas, jolloin laakeri pitää naputtaa varovasti paikoilleen. Naputa VAIN ulkokehästä ja tasaisesti jokapuolelta, mikäli käytössä ei ole laakerin asennukseen tarkoitettuja välineitä.

Moottorin rihtaus:

  1. Sivele rihtausakselin pää vaseliinilla.
  2. Työnnä akseli kilven laakerin läpi moottoriin.
  3. Tarkasta veseliiniin jääneet boorien jäljet. Siirrä moottoria siihen suuntaan missä jäljet ovat.
  4. Toista kohdat 1-3 kunnes akseli liukuu kevyesti.

1.rihtakseli1 2.rihtakseli3 3.rihtakseli2

Vesipumpun vaihto: (vaihtelee merkeittäin. Esimerkkinä OMC Cobra)

Katso MerCruiser Alphan siipipyörän vaihto täältä. (artikkelin lopussa siipipyörän vaihto)

  1. Irroita vesipumpun kotelo. Siipipyörä lähtee mukana.
  2. Vaihda siipipyörä ja tiviste
  3. Kiinnitä vesipumpun kotelo

1.

vesip1

2.vesip2

Vetolaitteen kiinnitys:

  1. Vaihda vetolaitteen tiivisteet
  2. Nosta vetolaite paikoilleen
  3. Kiinnitä vetolaitteen mutterit
  4. Kiinnitä trimmipumput.

Peräöljyn vaihto:

  1. Avaa alempi öljyproppu
  2. Avaa ylempi öljyproppu (mercruiserissa yläkulman sivussa, Cobrassa yläkulman päällä
  3. Valuta kaikki öljyt ulos. Anna valua riittävän pitkään.
  4. Laita uudet öljyt alakautta sisään. Täytä kunnes öljy valuu ylemmästä reiästä ulos (MerCruiser) tai koskettaa öljytikun päätä (OMC Cobra)
  5. Sulje ylempi proppu
  6. Sulje alempi proppu

Muista rasvata kaikki paikat. Etsi huolella kaikki rasvanipat ja laita riittävästi rasvaa. Käytä vesivaseliinia.

Vetolaitteen huolto on nyt tehty. Mikäli olet epävarma omista taidoistasi, ota kaveriksi joku kokeneempi tai anna työ ammattilaisen tehtäväksi.