SONY DSC

Bayliner projekti on enää pientä hienosäätöä vailla ja oli aika ottaa vene täysipäiväiseen käyttöön. Vene oli kuitenkin vielä potkuria vailla. Uudet potkurit voivat olla yllättävän kalliita ja niihin saa uppoamaan jopa tuhansia euroja. Omasta mielestäni tavalliseen käyttöveneeseen ei ole mitään järkeä hankkia tuhansien eurojen teräspotkuria. Omat vaatimukseni potkurilta on edullinen hinta, hyvä koko tehoalueen suorituskyky, monipuolisuus ja riittävä pito. Parhaiten nämä vaatimukset vaikutti täyttävän ruotsalainen ProPulse komposiittipotkuri.

ProPulsen testimenestys on ollut vaihtelevaa. Joissain testeissä on menestystä tullut, mutta joissain se on jäänyt perän pitäjäksi. Monissa testeissä se on todettu erittäin toimivaksi matkanopeuksilla, mutta huippukierroksilla se ei ole enää pärjännyt niin hyvin. Potkureita ei aina voi tai kannata vertailla eri luokkien välillä. Testataanhan autojenkin renkaat eri luokissa. Potkuri tulisikin valita enemmän veneen ja sen käyttötarkoituksen mukaan.

Beikkua tullaan käyttämään moneen eri tarkoitukseen. Sillä vetouistellaan, vedetään vesisuksia sekä käytetään matka- ja yhteysveneenä. Lisäksi kuormat vaihtelevat suuresti. Aiemmin minulla on ollut useita eri alumiini- tai teräspotkureita, joita on vaihdeltu tarpeen mukaan. Projektin tarkoituksena on ollut kuitenkin kokeilla jotain uutta ja nostaa veneily jälleen tasoa ylemmäs, joten ratkaisuna oli ProPulse.

Viikonlopun aikana veneellä ajettiin matkaa, vesihiihdettiin ja kuljetettiin kuormaa. Yhteensä käyttötunteja kertyi hieman yli 7.

Matka-ajossa ProPulse toimi täysin moitteetta. Potkurissa riitti pito kovempaankin trimmaamiseen. Se toimi varman tasaisesti koko kierrosalueella. Kulutuksia ei valitettavasti päästy mittaamaan.

Vesihiihto vaatii potkurilta todella paljon. Varsinkin vääntävän turbodieselin yhteydessä. Lähdössä ProPulse piti kokoajan erinomaisesti. Nelilapaisen potkurin työntövoima on niin valtava, ettei nousua tarvinnut edes muuttaa vesihiihtoa varten, vaan vene nousi liukuun aivan yhtä vaivattomasti, kuin kevyelläkin kuormalla. Kurveissa ruorin sai pyörittää huoletta aivan tappiin asti pidon kärsimättä ollenkaan, vaikka vetolaitteen kavitaatiolevy on 2cm kölilinjan yläpuolella ja pohjassa 20 asteen v-kulma.

Suurella kuormalla ProPulse toimi aivan yhtä nöyrästi kuin muulloinkin. Liukuun nousu oli vaivatonta, eikä kuormalla ollut suurempaa vaikutusta huippukierroksiin ja -nopeuteen. Keskimääräinen luisto oli n.8%

ProPulsen säätö on erittäin helppoa. Lapakulmaa voi muuttaa parissa minuutissa ja se onnistuu jopa keskellä järveä.  Potkurissa on valmiiksi merkattuja asetuksia eri lapakulmille. Käyttämässäni potkurissa (9901) oli 7 eri asentoa jotka ovat 1 1/8″ välein. Potkurin mutteria ei saa kiristää liian tiukkaan, muuten lapojen säätö ei toimi. ProPulsen lavat ovat myös vaihdettavissa esim. kivilleajon yhteydessä. Vaihtoa varten pitää potkuri kuitenkin irroittaa kokonaan. Keskiöllä on elinikäinen takuu.

propulse_exploded_view

Kokonaisuutena olen todella tyytyväinen ProPulseen. Potkuri toimii niin kuin pitääkin. Tilaus Ruotsista toimi moitteettomasti ja nopeasti. Potkuri tuli parissa päivässä suoraan kotiovelle. Suoraan ProPulselta tilaamalla säästää myös satoja euroja, kun vertaa suomalaisten jälleenmyyjien hintoihin. Hinta on todella edullinen verrattuna myös alumiinipotkureihin, ProPulsen tarjotessa samalla merkittävästi paremmat ominaisuudet. Nyt vertailussa myös Piranha komposiittipotkuri!

Lisätietoja valmistajan sivuilta: ProPulse

Jälleenmyyjiä Suomessa:

Maritim Oy

AK-Sports

Ps. Potkureista yleisesti artikkelissa Potkuri

Bayliner projektista on myös artikkeli