Vene 2011 messuilla ensiesitelty Grandezza 27 OC luo pohjaa Grandezzan uudelle tyylisuunnalle. 27 OC on todella linjakas, kuten Grandezzat ovat aina olleet, mutta nyt muotoiluun on tuotu hieman lisää särmää. Tummat sävyt ovat korvanneet vaaleat pinnat, joka tuo veneeseen modernia kontrastia. Muotoilu ja värimaailma onkin saanut hieman vaikutteita maailmalta. Uusi ”look” on tarkoitus jatkossa siirtää myös muihin malleihin.

Grandezza 27 OC on saatavissa kolmella eri moottorilla. Yhdellä Volvo Pentan bensalla ja kahdella dieselillä, 5.7L 320hp bensa V8, sekä D4 dieselin 260 ja 300hp versiot. Veneen huippunopeus on jo 260hp turbodieselillä 37kn ja suositeltu matkanopeus 28kn. Pienimmän dieselin suorituskyky varmasti riittää suurimmalle osalle ostajista, vaikka siitä kärsiikin 13 000€ enemmän kuin 60hp tehokkaammasta bensasta. Lähtöhinta 5.7 V8:lla on 124 900€, 260hp dieselillä 137 900€ ja 300hp dieselillä 148 500€.

ulkoa_27oc

27 OC on enemmän matka-/retkivene, kuin kruiseri. Avoin salonki ei ole äärimmäisen tilava, mutta käytännöllinen. Säilytystiloja on kiitettävästi varsinkin penterin käyttöä ajatellen. Pöytäryhmässä mahtuu helposti lounastamaan perheen kesken. Kokoleveä avattava kattoluukku tuo mukavasti valoa ja suljettunakin siinä olevat ikkunat lisäävät avaruuden tunnetta.

kattoluukku_27oc

Sisätiloissa tyyli on hyvin yhtenäinen ulkomuotojen kanssa. Tumma puu tuo hyvän lisän harmahtavaan värimaailmaan olematta kuitenkaan liian hallitseva. Varsinkin penteri on mielestäni todella onnistunut toiminnoiltaan sekä muotoilultaan. Puun syyt jatkuvat siististi ovissa ja paneleissa. Pieni miinus pitää antaa penterin rikkoutuneesta lisätasosta, jonka tarkoitus olisi jatkaa tasoa metrillä, antaen kokille todella hyvin tilaa laskea tarvikkeita. Irronnut liimaus voidaan laittaa kuitenkin ensimmäisen kappaleen piikkiin, sillä Grandezzan laatu on ollut aina korkealla tasolla.

pentteri_27oc

Keulakabini on sellainen, kuin tämän kokoisesta veneestä voi odottaa. Tilaa on hyvin neljälle hengelle, keulavuode sekä salongin alle sijoitettu pistopunkka ja normaalin kokoinen WC. Tummat pinnat miellyttävät edelleen silmää ja antavat tilalle rauhallisuutta. Päätyseinään ei ole onneksi asennettu lähes kaikista vastaavista veneistä tuttua peiliä.

kajuutta_27oc

Suurimman kiitoksen saa todella hyvin onnistunut kojetaulu. Instrumentit ovat hyvin esillä ja käsillä. Konsolin tumma mattapinta vähentää  merkittävästi heijastuksia tuulilasiin ja suoraan silmille. Kojetaulu voisi olla paljon suuremmastakin aluksesta ja se kielii todellisesta panostamisesta kuljettajaan.

kojetaulu_27OC

Kokonaisuutena Grandezza 27 OC on onnistunut kolmella osa-alueella hyvin tai erittäin hyvin. Veneessä on ajateltu ruuanlaittoa, kuljettajaa ja yöpymistä, joten siinä on todella hyvät ainekset pidemmällekin reissulle. Vene on ehdottomasti tutustumisen arvoinen.

Hinta tosin on kilpailijoita korkeampi, esim. 27 OC:n kanssa samankokoinen Aquador 26 HT 320hp dieselillä: 132 600€, on n. 16 000€ vastaavaa diesel Grandezzaa edullisempi ja suurempi 28 HT jää 2 400€ 27 OC:ta edullisemmaksi.