Drive boats esitteli Helsingin vene 2011 messuilla kolme uutuutta mallistoonsa. Samaan runkoon perustuvat 66 HT ja 66 DC mallit, sekä pienemmän 50 Openin. Drive mallistossa on panostettu paljon moderniin ulkonäköön ja massasta erottumiseen. Moderni tyyli on säilytetty pieniä yksityiskohtia myöden. Vaikka Drive boats sivuillaan suurella ”NEVER COMPROMISE.” tekstillä ylpeileekin, on veneissä tehty joitakin kompromisseja muotoilun ja käytännöllisyyden kannalta.

Daycruiser 66 on tilava vene, mutta niin 6,6m pitkän veneen kuuluukin olla. Mukaan mahtuu hyvin useampikin kaveri viettämään hienoa kesäpäivää vesiurheilun, retkeilyn tai ihan kruisailun parissa. Nykytyylin mukaisesti kojetauluun on jätetty paljon tilaa mahdolliselle kaiku/karttaplotteri yhdistelmälle. Tummat kojetaulut vähentävät tuulilasin heijastuksia ja parantavat näkyvyyttä. Irroitettavat mustat lattiamatot (lisävaruste) sopivat stealth-tyyliin ja ovat mukavat jalan alla, ne on myös helppo irroittaa pesua varten, joten veneen pohjalle ei kerry niin helposti likaa.

DC:ssä kuomu on jemmattu siististi pois silmistä omaan kuomukoteloonsa, jonne se on suhteellisen helppo pakata. Offshore istuimet ovat mukavat ja tukevat sopivasti joka puolelta. Istuimissa on ylös nouseva etureuna, joka antaa tilaa seisaaltaan ajamiseen, valitettavasti reuna ei kuitenkaan pysy ylhäällä jos sen päällä istuu, vaan putoaa ala-asentoonsa. Nähtäväksi jää kuinka kuumaksi todella tumma sisusta kesällä tulee. Kajuutan mahdollista lämpenemistä on ajateltu ja sekä kuljettajan, että navigaattorin pulpettien päältä löytyy läpinäkyvät tuuletusikkunat. Ikkunat ovat tarpeelliset ja hyvä oivallus suunnittelijoilta, tästä pisteet.

Hardtop 66 on käytännössä identtinen sisarmallinsa kanssa, ainoat erot ovat lähinnä avonainen nukkumatila ja metrin mittainen katto tuulilasin jatkeena. Kova katto tuo paljon lisää tuulensuojaa, joten takaistuimillakin pysyy paremmin permanentti kasassa. Makuutilat ovat täsmälleen samankokoiset kuin DC:ssä. Kulku keulakannelle käy keski-ikkunasta, joka on hyvä ratkaisu etenkin lapsiperheitä ajatellen.

Suurin ongelma HT:n kanssa on näkyvyys. Muotoilu on tässä asiassa mennyt selvästi käytännöllisyyden edelle vaikka ”NEVER COMPROMISE” vähän muuta lupaileekin. Erittäin matala tuulilasi rajoitaa näkökenttää merkittävästi ja ikkunaluukun raamit tuovat lisää katvealueita. Penkin nostettavan etureunan päällä istuminen helpottaisi merkittävästi, kun kippari voisi tiirailla mukavasti katon yli, mutta valitettavasti reuna tipahtaa alas heti kun sille istuu. Seisaalta ajaminen tuleekin 66 HT:n kuljettajille hyvin tutuksi.

Kokonaisuutena veneet ovat erittäin tyylikkäitä ja mukavan poikkeavia. On hienoa että valmistajat ottavat rohkeita askeleita ja tuovat väriä veneilyyn. Muotoilu on myös hyvä tapa erottua massasta ja saada omat tuotteet esille, joskaan ei aina positiivisessa mielessä.

Kaksikosta selvästi parempi vaihtoehto on 66 DC. Siinä yhdistyvät avoveneen tilat ja retkiveneen makuutilat ja kaikki vielä toimivasti. DC:ssä ei kompromisseja ole tehty, vaan se tarjoaa oikeasti vastinetta rahalle. HT onkin sitten hieman epäonnistunut. Siinä ei saavuteta mitään etua DC:hen nähden, vaan on otettu jopa takapakkia. DC:n kanssa täysin samalle alustalle valmistaminen on kustannustehokasta, mutta siinä menetetään paljon asioita, mitä hyvä HT normaalisti tarjoaa.