piranha

Vuosi sitten sain koeajoon Propulsen komposiittipotkurin, jonka toimivuudesta yllätyin positiivisesti. Markkinoilla on myös toinen varteenotettava komposiittipotkuri, Piranha. Piranhan maahantuonnin aloitti vuonna 2008 2B Trading Oy. Potkureita on saatavissa todella laaja valikoima käytännössä kaikkiin markkinoilla oleviin perämoottoreihin. Vetolaitteisiin potkurit on tilattava erikseen.

Piranhassa on vaihdettavat lavat, kuten Propulsessa, mutta potkurin nousun muuttamiseksi lavat pitää vaihtaa. Lapoja on saatavissa erikseen useilla eri nousu vaihtoehdoilla, joten vain yksi keskiö riittää, eikä tarvita useita kokonaisia potkureita. Vaihdettavat lavat ovatkin todella käytännöllisiä esimerkiksi pohjakosketuksessa, jolloin vastaava alumiini- tai tersäpotkuri on uusittava kokonaan, voidaan komposiittipotkuriin uusia pelkät lavat.

piranha2

Piranhassa keskiön perustana on alumiininen ydin. Potkuri ei siis ole 100% komposiittia, kuten Propulse. Ainakin valmistaja luottaa rakenteen lujuuteen antamalla sille elinikäisen takuun. Piranha tuntuu kokonaisuutena hieman tukevammalta kuin Propulse, joka perustuu pitkälti rakenteen yksinkertaisuuteen ja suuriin yksittäisiin osiin. Viimeistelyn laatu ei kuitenkaan yllä aivan Propulsen tasolle.

piranhapropulse

Ajossa Piranha tuntui erittäin pätevältä potkurilta. Pitoa riitti kaarroksissa hyvin ja vene nousi liukuun ongelmitta. Piranha oli tasaisen varma koko kierrosalueella. Ajaminen oli mukavaa ja helppoa aina matkanopeudesta huippunopeuteen asti. Ainut miinus oli potkurin trimmattavuudessa, eli veneen kulkuasennossa ei tapahtunut suuria muutoksia edes reilusti trimmattaessa.

piranha3

Kokoluokissa on isoja eroja

Piranhalla on hieman erilaisia lapamalleja riippuen potkurin noususta. Kokeiltavana oli 13″ ja 15″ versiot, jotka erosivat toisistaan kuin yö ja päivä. 13″ aiheutti todella suuren kampeamisen veneeseen ja se kulki selvästi vinossa, lisäksi 13″ luisto matkanopeudessa oli lähes kaksinkertainen! verrattuna 15″ versioon. 13″ suljettiin kokonaan testistä pois sillä se ei soveltunut ollenkaan käytettyyn venepakettiin.

Piranha ja Propulse ovat potkureina hyvin eri tyyppisiä, joten niiden suoranainen vertailu on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Propulse vetää nelilapaisena potkurina pidemmän korren matka-ajossa ja kiihtyvyydessä. Matka-ajossa n.22 kn tienoilla propulse on 1,5 kn piranhaa nopeampi samalla kierrosluvulla. Kolmilapainen Piranha on kuitenkin Propulsea tasaisempi suorittaja ja nopeampi potkuri. Samalla max. kierrosluvulla Piranha oli nimittäin 2 kn Propulsea nopeampi.

Hinnalta Piranha on Propulsea edullisempi. Esim. 10 x 13″ Piranha 149€, 10 x 11-17″ Propulse 171€ (Ruotsista) 246€ (Maritimista). Piranhaan uusi lapa 29€ x3 = 87€. Piranhaan lapasarja (4kpl) 51€ (Ruotsista) 46 x 4 = 184€ (Maritimista).

Piranha komposiittipotkurit ovat ehdottomasti tutustumisen arvoisia. Ne ovat hinnaltaan erittäin kilpailukykyisiä ja tavallisia alumiinipotkureita monipuolisempia. Propulse tarjoaa hinta-laatu suhteeltaan hieman paremman ja monipuolisemman paketin vain suoraan valmistajalta Ruotsista tilatessa. Maritimin hinnoittelulla asetelma on selvä. Piranha on loistava vaihtoehto vanhan alumiinipotkurin tilalle.