Perämoottorille tulee tehdä vuosittain öljynvaihto ja tarkastaa moottorin kunto. Tässä artikkelissa käydään läpi 4-tahti perämoottorin vuosihuoltoon kuuluvat toimenpiteen ja annetaan vinkkejä huollon suorittamiseksi kotona. Esimerkissä huolletaan vuoden 2007 Suzuki DF15.

Tyypilliset huolto/vaihtovälit

  • Moottoriöljy ja öljynsuodatin (1 vuosi / 100 tuntia)
  • Vaihteistoöljy (1 vuosi)
  • Polttoainesuodatin (1 vuosi / 100 tuntia)
  • Vesipumppu (1 – 3 vuotta / 100 – 300 tuntia)
  • Sytystulpat (3 vuotta / 300 tuntia)
  • Jakohihna (5 vuotta / 500 tuntia)
  • Polttoaineletku (5 vuotta)
  • Anodit (kulumisen mukaan)

Kaikki listassa mainitut kohteet tulee kuitenkin tarkastaa vuosittain!

Moottorikohtaiset huolto/vaihto/tarkastusvälit löytyvät omistajan käsikirjasta.

Ostoslista:

  • Öljyä (tarkista laatu ja määrä ohjekirjasta)
  • Öljynsuodatin (mikäli moottorissa suodatin on)
  • Peräöljyä (tarkista määrä ohjekirjasta)
  • Öljyproppujen tiivisteet
  • Sytytystulpat (jos huonokuntoiset, tarkista malli vanhasta tulpasta tai ohjekirjasta)
  • Vesipumpun siipipyörä ja tiivistesarja

Öljynvaihto:

1. Hanki sopiva astia jäteöljylle. Öljypropun alle kannattaa tehdä ilmastointiteipistä nokka, joka ohjaa öljyn siististi astiaan jättämättä ikäviä valumia moottorin kylkeen. Tarkista ohjekirjasta öljyn määrä ja muista riittävän suuri astia!!

öljynkeräysastia

2. Avaa täyttökorkki, jotta korvausilma pääsee öljytilaan ja öljy valuu paremmin ulos.

öljykorkki

3. Avaa tyhjennysproppu ja valuta öljy astiaan.

öljynvalutus

4. Kun öljy on valunut, sulje tyhjennysproppu. Käyttämällä teippistä nokkaa ei synny valumia.

4.1 Vaihda öljynsuodatin. Esimerkin Suzukissa suodatin on metallisen kannen alla (kolme pulttia) piilossa. Suzukissa pitää ensin irroittaa kyljen muovikuori, jonka jälkeen suodattimeen pääsee käsiksi.

öljysuodattimensijainti öljynsuodatin

5. Lisää moottoriin uutta öljyä. Tarkista ohjekirjasta mikä öljy on sopivaa moottoriisi ja paljonko sitä tarvitaan. Suzukin öljymäärä oli 1L. Älä kaada kaikkea öljyä kerralla!!! Jätä 10-20% öljymäärästä kaatamatta ja tarkista öljytikusta öljyn taso. Öljytaso tulee olla ala ja ylärajan välissä. Lisää öljyä tarvittaessa ja seuraa tasoa.

Peräöjyt:

1. Tee teipistä samanlainen nokka, kuten moottoriöljyn vaihdossa. Hanki sopiva astia ja avaa ylempi proppu, jossa lukee usein OIL.

vaihteistoöljysuppilo

2. Avaa alempi öljyproppu ja valuta peräöljyt ulos. Tarkasta öljyn väri. Tässä esimerkissä perään on päässyt vettä löysästä öljypropusta tai potkuriakselin stefasta (veden ja öljyn sekoitus vaaleanruskeaa). Nykyaikaiset peräoljyt kestävät melko paljon vettä, eikä esimerkin tapauksessa ole ole vielä ollut vaaraa vaihteiston vaurioitumisesta. Väärässä paikassa vesi silti on.

vaihteistoöljynvalutus

3. Uudet öljyt sisään alakautta!! Täyttämällä perä alakautta, ei vaihteistoon jää ilmakuplia ja voitelemattomia kohtia.

vaihteistoöljyntäyttö

4. Täytä öljytila piripintaan, eli siihen asti kun ylemmästä aukosta alkaa valua öljyä.

vaihteistoöljyntaso

5. Vaihda propun tiivisterengas, ja sulje ylempi proppu.

6. Vaihda propun tiivisterengas ja sulje alempi proppu. Tämä vaatii hieman nopeutta ja sorminäppäryyttä, ettei öljyä valu hirveästi ulos.

7. Tarkasta että molemmat proput ovat tiukasti kiinni ja pyyhi valuneet öljyt.

Sytytystulppa:

Tarkista sytytystulppien kunto ja vaihda mikäli tarpeellista.

tulppa

Tässä tapauksessa tulppa on lähes uudenveroisessa kunnossa, eikä vaadi vaihtoa.

Vesipumpun siipipyörän vaihto:

1.1 Laita vaihde eteen.

1.2 Irroita vaihteensiirrin. Vaihteensiirtimen tanko on esillä hieman perän yläpuolella. Kierrä iso ”mutteri” auki, jolloin tanko jakautuu kahteen osaan.

vaihteensiirtimenmutteri

2. Löysää perän pultit. Kierrä pultteja auki n.5mm ja vedä perä irti. Perän irroittaminen saattaa vaatia voimaa, joten pultit varmistavat ettei evä iskeydy vahingossakaan asfalttiin.

löysätytpultit

3. Irroita pultit ja vedä perä kokonaan irti. Vesipumppu on möykky vetoakselin juuressa. Irroita vesipumpun mutterit ja nosta pumpun kansi irti.

vesipumpunirrotus

4. Siipipyörä on kopan sisällä. Vaihda se uuteen ja vaihda samalla vesipumpun tiiviste ja perän tiiviste (perän ja rikiputken välissä).

vesipumppu

5. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä. Kiinnittäessäsi perää varmista että rikiputken jäähdytysvesiputki osuu vesipumpun ulostuloon.

vesipumpunkohdistus

6. Mikäli perä ei mene vaivattomasti perille, on vetoakselin boorit väärässä asennossa. Pyörittämällä potkuria saa boorit sopimaan paikoileen.

7. Vaihteensiirtimin kiinnittämisen jälkeen tarkista että vaihteet toimivat. Siirtimen yhdistävä mutteri saattaa olla liian ulkona tai syvällä. Säädä mikäli tarpeellista.

Mikäli et ole varma taidoistasi, kannattaa huoltotoimenpiteet antaa ammattilaisen tehtäväksi.

 

VINKKI: Katso videoita veneuutuuksista YouTubesta!