Vene15Båt venemessut päättyivät venealan kannalta valoisissa tunnelmissa. Kauppaa tehtiin messuilla selvästi viime vuotta enemmän ja kävijämääräkin kasvoi 5 %. Gallupin mukaan kävijätkin olivat aiempaa tyytyväisempiä messuihin. Tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä oli 92 % kävijöistä.

Messujen visuaalinen puoli onkin muuttunut aiemmista vuosista, sillä monet näytteilleasettajat ovat luopuneet osastojen ”laitureista”. Nyt näytteilleasettajat olivat yhtenäisemmin samalla viivalla ja messuhallikin  tuntui aiempaa avarammalta. Kiinnostavia uutuuksia oli myös runsaasti.

Useita vuosia jatkunut veneiden myynnin alamäki on laittanut valmistajat pohtimaan selviytymiskeinoja. Lopputuloksena on ollut monia innovatiivisia uutuuksia. Veneet ovat viimeisen viiden vuoden aikana kehittyneet enemmän kuin sitä edeltäneen n. 15 vuoden aikana. Tänä päivänä markkinoilla pärjää parhaiten tuoreella mallistolla, joka tarjoaa ostajalle selvästi jotain vanhasta poikkeavaa. Miksi muuten vaivautua ostamaan uutta venettä kun markkinoilla on runsaasti tarjontaa vanhoista ja käyttökelpoisista veneistä?

Seuraava askel venealalla on siirtyä kohti ammattimaisempaa kaupankäyntiä. Nykyään meillä on useita pieniä toimijoita, jotka muutaman hengen henkilökunnalla pyörittää venekauppaa, tarvikekauppaa, huoltoa, yms… Usein yritys on perustettu harrastuspohjalta ja kiinnostuksesta veneitä kohtaan. Ongelma vaan on että useilta tämän kaltaisilta toimijoilta puuttuu ammattimainen ote kaupallisuudessa ja asiakaspalvelussa. Pienissä toimijoissa ei ole itsessään mitään vikaa, mutta harva meistä on todellinen moniosaaja joka hallitsee myynnin ja markkinoinnin, teknisen osaamisen ja on erinomainen asiakaspalvelija. Isommissa yksiköissä jokaiselle näille osa-alueille voidaan palkata ammattilainen, joka huolehtii omasta tontistaan. Kaikilla muilla aloilla (esim. elektroniikka- ja autokauppa) myyjiä koulutetaan jatkuvasti ja asiakaspalvelun laatua valvotaan ja puutteisiin puututaan herkästi. Samanlaista toimintaa kaivataan nyt pikaisesti myös venealalle, ettei orastava myynninkasvu pysähdy huonoihin asiakaskokemuksiin. MUISTAKAA VAATIA HYVÄÄ PALVELUA!