beikku_riisuttu

Joitain vuosia sitten tein isohkon kunnostusprojektin omistamalleni Bayliner 1750 -veneelle. Projekti ei varsinaisesti koskaan ole tullut valmiiksi. Ajokuntoiseksi saattamisen jälkeen on venettä rassattu nurkka kerrallaan. Pieni näpertely on ihan hauskaa, mutta vuosien saatossa olen veneessä havainnut pieniä puutteita, jotka kaipaisivat muutosta.

Mielessä on käynyt koko Baylinerin hävittäminenkin ja uuden vähän pidemmän rungon hankkiminen. Lujitemuovi on kuitenkin ongelmajätettä ja ympäristön kannalta kestävin vaihtoehto taitaa kuitenkin olla vanhan veneen uudistaminen. Talven aikana on hyvä vähän kypsytellä ajatusta…

Pienissä Baylinereissa istutaan lähes tulkoon lattialla. Matalalle penkille pudottautuminen ja sieltä nouseminen ei ole erityisen nautinnollista. Tuulilasikin on todella viisto, joten kojetaulun ja tuulilasin yläreunan väliin jää hyvin kapea kaistale. Kuomun alla kyyristelykään ei ole mikään nautinto. Veneen profiilista olisi siis mukava saada korkeampi.

Vm. 88 Baylinerissa kyljen ikkunalinja on n. 10 cm matalammalla kuin tuulilasin alareuna. Kansirakenne on siten mahdollista katkaista ikkunan kohdalta, nostaa ylemmäs ja laminoida syntynyt rako umpeen. Vaihtamalla työrmäyslista paksumpaan, saadaan myös muutama sentti lisää korkeutta. Tuulilasin kulma muutetaan jyrkemmäksi, joten sivulasit joutavat vaihtoon. Sivulasit voidaan tehdä pleksistä, jolloin niistä saadaan yksiosaiset. Ikkunan karmit voidaan säilyttää alkuperäisinä, eikä kuomuakaan tarvitse vaihtaa.

yhdistelmä_p

Samalla muutetaan veneen layout modernimmaksi, eli etuistuimet ovat pyörivät kuppipenkit ja takaistuin yhtenäinen. Nykyinen ”uimataso” on myös vesiurheiluun aivan liian pieni.

layout

Takanurkkien istuimet saavat siis lähteä. Kulku uimatasolle tulee moottorin oikealle puolelle. Moottorin vasemmalle puolelle saadaan todennäköisesti mahdutettua säilytystilaa. Samalla koko moottoritila rakennetaan uusiksi. Tavoitteena on parantaa äänieristystä merkittävästi.

Veneeseen olisi tarkoitus rakentaa samalla erilaisia ööö… pientä kivaa (turhaa) kuten:

  • Lämmitys (moottorilta)
  • Niskan lämpöpuhallus takaistuimille
  • Kuomutalli
  • Stereot (2.1)
  • Autopilotti
  • Ajotietokone
  • Sähköinen apu/uistelumoottori
  • Säilytystilojen keskuslukitus
  • LED-valot
  • Vesihiihtokaari?

Paintilla tehdyn ideoinnin perusteella tehtiin 3D-malli, joka helpottaa tarkempaa suunnittelua ja ideointia. Mittakaavaan tehty 3D-malli antaa hyvän kuvan todellisista mittasuhteista ja toimintojen toteuttamiskelpoisuudesta.

Korotettu kansirakenne istuu melko nätisti alkuperäiseen runkoon ja ulkonäköön olen jo hyvin tyytyväinen. Matkustamossa on riittävästi tilaa viidelle hengelle ja istuimien keskelle sopii tarvittaessa vielä pieni pöytä. Okeassa takanurkassa on kulkuväylä uimatasolle, mutta porttina toimivaa istuinta täytyy vielä hienosäätää, sillä korotettu selkänoja muodostaa pienen kulkuesteen. Navigointivalot toteutetaan led-nauhoina, kuten uusissa autoissa.

yleiskuva

Oikean takaistuimen selkänojan lisäksi jatkokehitystä kaipaavat köysilokerot, lepuuttimien kiinnitys ja säilytys, kuomutalli, säilytystilat, kulkuvalot. Toimintojen ideoinnin jälkeen täytyy suunnitella vielä rakenteet, jotta moottorin ääni saadaan eristettyä ja runko pysymään jäykkänä. Paino ei saisi kasvaa kovin paljoa, mikä hankaloittaa suunnittelua. Lisäksi jälkiasennettaville laitteille, kuten 2.1 stereoille ja mahdollisesti uistelumoottorille, täytyy suunnitella valmiit johdotukset ja asennuspaikat.

PURKAMINEN

Projekti on edennyt toteutusvaiheeseen, eli purkaminen on aloitettu. Yksinkertaisesti rakennetun veneen etuja on helppo purkaminen. Sivu- ja tuulilasit lähtivät helposti irti, kun myös koko kansirakenne. Lasit pysyivät kiinni karmien avulla, jotka taas olivat kiinni muutamalla ruuvilla. Kansi ja runko olivat kiinni toisissaan pop-niittien avulla, jotka oli helppo porata irti.

beikku_runko_ja_kansi

Sisustan sininen verhoilu lähti repimällä irti.

Tämän aikakauden Baylinerissa on käytetty enemmän vaneria kuin lasikuitua, joten märkää vaneria riitti rakenteissa yllin kyllin. Lisäksi vanha polyuretaanivaahto imee vettä kuin sieni. Nykyiset vaahdot eivät umpisoluisen rakenteensa ansiosta vety juuri ollenkaan. Suulakepuristetut vaahdot eivät käytännössä ime ollenkaan vettä edes pitkässä upporasituksessa.

purku_1

Rakenteiden irroittamisessa käytettiin perinteisiä käsityökaluja, kuten talttaa, vasaraa, moskaa ja sorkkarautaa. Tiukimmissa paikoissa käytettiin myös rälläkkää, mutta tällöin on vaarana leikata reikä rakenteisiin, jotka olisi tarkoitus pitää ehjänä (kuten runko). Lisäksi rälläkän käytöstä muodostui runsaasti pölyä.

wp_20161001_16_56_57_pro

”Tabula rasa”. Tästä on hyvä lähteä rakentamaan uutta.

kasaus_3

Laminointi aloitettiin perästä, jotta moottori saatiin nostettua ”säilöön” omalle paikalleen. Laminoinnissa käytettiin tavallista polyesteriharsia ja enimmäkseen lasikuitukangasta, joka on selvästi katkokuitua lujempaa.