Suomalainen huvikuunari
Suomalainen huvikuunari

Venevero on edelleen työnalla, eikä virkamiehet tai hallitus ole vielä onnistunut päättämään, että mitä, missä ja milloin. Jahkailu ja asian pitkittyminen ei sinäänsä haittaa, mutta valitettavasti asia on edelleen tapetilla. Nyt veron raja on ilmeisesti noussut 20 hevosvoiman rekisteröintirajalta 50 hevosvoiman ”huvikuunareihin”.

Ulkoministeri Timo Soini kertoi HS:n haastattelussa, että venevero ei tule koskemaan tavallisia kansalaisia, jotka pääsevät yhä hakemaan peräprutkullaan hauen katiskasta ilman verorangaistusta. Mutta ”huvikuunarit ja juppiskootterit pannaan verolle”. Ihminen joka ei venettä ole omistanut tai ylipäänsä veneillyt, tietenkin tukee tätä ajatusta, kun pitäähän ökyveneilijät laittaa ruotuun. ”Huvikuunarin” määritelmä on huhupuheiden mukaan 50 hevosvoimaa.

Populistisessa (Soinimaisessa) ajattelutavassa ongelmana on se, ettei asioita yleensä tunneta alkuunkaan, vaan ratsastetaan ennakkoluuloilla ja uskomuksilla.

8.8.2015 HS kirjoitti ”Joka seitsemännellä suomalaisella on vene”. Jutun mukaan keskimääräinen vene on valmistettu -88 tai -90, se on lujitemuovia, pituudeltaan 7,5 metriä ja suurin moottoriteho on 117 hv. Kuvauksen kaltaisesta ”keskivertoveneestä” pyydetään Nettivene.comissa 10 – 20 000 euroa. Todellista ökyilyä siis.

Veneveron kaavailijat unohtavat myös että Suomessa myytävistä veneistä yli 95 % valmistetaan Suomessa. Veneteollisuus työllistää maassamme tuhansia. Huomioitavaa on myös että kotimarkkinat ovat veistämöille usein elintärkeitä. Veneitä kun ei juurikaan viedä muualle kuin naapurimaihin. Kotimainen venemyynti on jo muutenkin ollut aallonpohjassa ja mikäli tilanne huononee entisestään, joutunee moni suomalainen veistämö laittamaan lapun luukulle.

Kymmenen eniten rekisteröityä venemerkkiä ovat järjestyksessä: Yamarin, Buster, Terhi, Silver, Faster, Suvi, Bella, AMT, Flipper ja Finnmaster. Kaikki tunnettuja kotimaisia ökyveneiden valmistajia, joiden markkinaosuus on yhteensä n. 70 %.

Veneilijät maksavat muutenkin jo suuren määrän veroa polttoaineesta, jota hallitus aikoo myös nostaa 2,5 snt/litra.

Seuraavaksi väylille aletaan varmaan pystyttää peltipoliiseja? Sakothan alkavat olla verojen lisäksi budjetin toinen kivijalka…