15-muuli-v750lp2-suvi4750sduo-hr-rgb

Pilalle hapettuneet ja toimimattomat valot rassaavat veneilijän mieltä erityisesti keväisin ja syksyisin, kun venettä pitäisi siirtää ne tasan kaksi kertaa. Nykyään autotarvikeliikkeistä on kuitenkin saatavissa vesitiiviitä (IP67) LED-valoja, joilla nämä murheet pitäisi jäädä historiaan. Samalla kannattaa kunnostaa trailerin muutkin sähköt, sillä sillä ketju on yhtä heikko, kuin sen heikoin lenkki.

Biltema ja Motonet myyvät nykyään melko edullisia LED-valoja perävaunuihin, jotka ovat myös E-tyyppihyväksyttyjä tieliikenteeseen. Biltema antaa valoilleen jopa lupauksen IP67 luokituksesta. Motonet ei valoilleen lupaa vesitiiveyttä.

takavalo_led

IP67 luokka tarkoittaa käytännössä sitä että valot kestävät hetkellisen upotuksen. Tämän pitäisi riittää venetrailerissa enemmän kuin hyvin, sillä valot eivät yleensä ui kovin syvällä ja upotus kestää (useimmiten) vain hetken.

Valoihin on asennettu n. 20 cm pituiset kytkentäjohdot, joten väliin tarvitaan vielä liitin perävaunupistokkeeseen ja haaroitukse sumuvaloille ja sivuvaloille. Ainakaan vielä tätä juttua kirjoittaessa ei kummankaan autotarvikeliikkeen valikoimissa ollut takavaloa, jossa olisi ollut integroitu sumuvalo.

Valojen lisäksi toinen helposti pilalle hapettuva osa on trailerin pistoke. Pistoke on rakenteeltaan melko avoin ja sateessa sen sisälle pääsee helposti vettä. Tällöin kuoritut johdonpäät hapettuvat helposti ja hapettuma etenee hämmästyttävän helposti johtoa pitkin. Vanhan trailerin pistokejohto voi olla hapettunut vihreäksi lähes 50 cm matkalta, vaikka johto olisi ehjä!

sahkojen-varit

Perävaunun sähköjen värit menevät kuvan (yllä) mukaisesti.

pistokkeen-johtojen-tiivistys

Johtojen päät voi suojata kuumaliimalla, jotta vesi ei pääse pilaamaan liitosta ja johtoa.

pistokkeen-suojaputki

Itse johto suojattiin muoviputkella ja putken pää tiivistettiin kutistesukalla. Valitettavasti olin epähuomiossa ostanut kutistesukkaa, jossa ei ollut liimaa, joten komeus piti viimeistellä sähköteipillä.

johdotukset

Kaikki muutkin johdot kannattaa suojata muovisella suojaputkella. Liitoksissa kannattaa käyttää vain ja ainoastaan kutistesukallisia liittimiä.

jakorasia_1

Haaroitusten tekemiseen on hyvä käyttää jakorasiaa. Kuvan jakorasia on IP65-luokitettu. Tässäkin on apua johtojen putkituksesta.

Joissain venetrailereissa voi takavalot irrottaa, jotta niitä ei tarvitsisi aina uittaa vedessä kun venettä lasketaan tai nostetaan. Omassanikin trailerissa on tällaiset takavalojen telineet ja halusin tämän ominaisuuden säilyttää, vaikka uudet valot ovatkin vesitiiviit. Irrottamisen vuoksi täytyy valojen ja johtosarjan väliin asentaa liittimet, joita on myös saatavissa vesitiiviinä esim. edellä mainituista autotarvikeliikkeistä.

takavalojen-pikaliitin

takavalojen-pikaliitin_2

Aika näyttää, jääkö toimimattomien valojen kirous nyt taakse. Usko siihen on ainakin kova.