Moottorin trimmauksella voidaan vaikuttaa veneen ajoasentoon ja siten polttoaineen kulutukseen ja huippunopeuteen.

Trimmi on nimitys moottorin kallistuskulman hienosäädölle. Trimmialue on tyypillisesti -5 – +15° ja sitä suuremmasta kallistuskulmasta käytetään nimitystä kippi. Useissa moottoreissa moottorin kallistus on trimmillä selvästi hitaampi kuin kipillä. Pienimmissä (alle 30 hv) moottoreissa on usein pelkkä sähköinen kippi, eikä trimmiä.

Trimmiä säädellään kaasukahvan päässä olevalla keinukytkimellä.

 

 

 

 

 

 

 

 

Trimmin asento ilmaistaan usein mittarilla, joka voi olla oma erillinen viisarimittari tai integroitu moottorin kierroluku- tai nopeusmittariin. Usein trimmikulman saa näkymään myös plotterilla, missä trimmikulma ilmoitetaan usein prosentteina.

Moottorin trimmauksen perimmäinen tarkoitus on säätää veneen kulkuasentoa. Ilman moottorin trimmausta vene kulkee pitkällä vesilinjalla, mikä kasvattaa veden aiheuttamaa kulkuvastusta.

Ylemmässä kuvassa moottoria ei ole trimmattu, joten vene kulkee pitkällä vesilinjalla. Alemmassa kuvassa vene on trimmattu oikein ja se kulkee taloudellisesti lyhyellä vesilinjalla.

Moottoria ei kuitenkaan saa trimmata liikaa, sillä silloin venee perä alkaa painua, mikä jälleen kasvattaa veden aiheuttamaa vastusta. Usein liiallinen trimmaus saa veneen keulan hyppimään ylös ja alas, eli ”laukkaamaan”.

Sopivan trimmikulman löytää helpoiten nopeusmittarin avulla. Pitämällä kaasun vakiona ja trimmaamalla moottoria tasaisesti, alkaa nopeus kasvaa. Kun nopeus ei enää kasva, tai jopa hieman laskee, lasketaan trimmiä aavistus alas. Tällöin on löydetty optimaalinen trimmi.