liekki_pieni

Moottorin ensimmäinen käynnistys pitkän talvilevon jälkeen voi olla työn ja tuskan takana, vaikka moottori olisi syksyllä huollettu. Vika onkin usein bensiinissä eikä moottorissa.

Bensiini säilyy yleensä muutamia kuukausia. Säilymisaika riippuu huomattavasti säilömistavasta. Tiiviissä säiliössä bensiini voi säilyä puolikin vuotta, mutta esimerkiksi veneen kiintotakissa ilma pääsee kiertämään ja bensiinin laatu heikkenee jo parissa kuukaudessa.

Polttomoottorin toiminta perustuu kaasuuntuneen polttoaineen räjähtämiseen sylinterissä. Bensiinin säilytyksen aikana helpoimmin kaasuuntuvat ainesosat kuitenkin haihtuvat. Pitkään seisonut bensiini ei siten kaasuunnu yhtä helposti kuin tuore bensiini, mikä johtaa keväällä moottorin käynnistysongelmiin.

Ensimmäisenä haihtuvat kevyimmät aineet ja viimeisenä jäljelle jäävät raskaimmat. Haihdutuskokeessa 98E5:ttä sisältäneen lasipurkin pohjalle jäi lopulta tummankeltainen tahna, kun pienmoottoribensiini säilyy kirkkaana.

Haihtumisen lisäksi bensiiniä uhkaa hapettuminen, josta käytetään myös nimitystä hartsiintuminen. Bensiinin sisältämät hiilivedyt reagoivat ilman hapen kanssa ja muodostavat uusia yhdisteitä. Osa muodostuneista yhdisteistä on kiinteitä, jotka tukkivat polttoainesuodattimen, kaasuttimen tai polttoaineruiskun. Hapettumisen voi havaita bensiinin samentumisena ja tummumisena, kuten alla olevasta kuvasta voi nähdä.

hartsiintunut bensiini

Telakoinnin aikana tankkiin kondensoitu usein vettä, joka voi myös aiheuttaa ongelmia. Meriasemilla myydään lähes poikkeuksetta 98E5 -bensiiniä, jonka etanolipitoisuus on alle 5 %. Matalampioktaanisessa 95E10 -bensiinissä etanolipitoisuus on alle 10 %. Ongelmia aiheuttaa etanolin parempi liukeneminen veteen kuin bensiiniin.

Etanolin tehtävä bensiinissä on lisätä biopolttoaineiden käyttöä, mutta se nostaa myös bensiinin oktaanilukua (puhtaan etanolin oktaaniluku on n. 120). Kun bensiiniin sekoittuu vettä, liukenee etanoli veteen ja niiden seos vajoaa tankin pohjalle. Jäljelle jää bensiiniä jossa on enää hyvin vähän etanolia ja jonka oktaaniluku on siksi alhaisempi kuin alkuperäinen nimellisarvo. Liian alhainen oktaaniluku voi aiheuttaa nakutusta ja pahimmillaan jopa rikkoa moottorin. Pienmoottoribensiini on puhdasta alkylaattia, joka on täysin veteen liukenematonta.

bensiinit yhdistelmäkuva2_pieni
95E10:ssä huomataan ”veden” määrän kasvavan selvästi, mikä johtuu etanolin siirtymisestä bensiinistä veteen. 98E10:n kellertävä väri johtuu sen lisäaineista. (PMB = pienmoottoribensiini)

 

APUA SÄILYVYYTEEN PIENMOOTTORIBENSIINISTÄ

Kaasuttimeen ja polttoainesuodattimeen jäänyt bensiini vanhenee samoin kuin tankissakin oleva. Tyypillinen vanhentuneen bensinin aiheuttama oire on kaasuttimen kohon ja neulaventtiilin juuttuminen. Tuore bensiini usein liuottaa pahimmat hyytymät, mutta hyytymiä ei alunperinkään pääse syntymään, mikäli polttoainejärjestelmän ajaa syksyisin tyhjäksi.

Toinen tapa välttää vanhentuneen bensiinin aiheuttamia ongelmia on käyttää moottoria pienmoottoribensiinillä ennen talvitelakointia.

Pienmoottoribensiini tai alkylaattibensiini on valmistettu alkylaatista, jota seostetaan myös tavalliseen bensiiniin. Pienmoottoribensiini ei sisällä aromaattisia hiilivetyjä eikä bentseeniä, minkä ansiosta se ei ole myrkyllistä ja hajultaan huomattavasti tavallista bensiiniä miedompaa. Myös palamiskaasut ovat hajultaan selvästi miedompia kuin tavallisessa bensiinissä.

Pienmoottoribensiini haihtuu kokonaan, eikä siten jätä jälkeensä tahnamaista ainetta, kuten tavallinen bensiini.

haihdutettu bensiini ja pmb
Kuvan polttoaineista on haihtunut noin puolet. Vas. pienmoottoribensiini ja oik. 98E5, jonka keltainen sävy on vahvistunut haihtumisen seurauksena selvästi.

Nimensä mukaisesti pienmoottoribensiiniä suositellaan käytettäväksi pienissä moottoriessa, kuten pienissä perämoottoreissa. Mikään ei teknisesti rajaa sen käyttöä tietyn kokoisiin moottoreihin, mutta noin 4 euron litrahinta rajoittaa laajempaa käyttöä.

Käytössä pienmoottoribensiinin edut ovat puhtaampi palaminen ja pienempi hajuhaitta. Puhtaamman palamisen ansiosta moottori karstoittuu vähemmän. Lisätehoa sillä ei kuitenkaan saavuteta.