Verkkokaupan hakukoneoptimointi – SEO-vinkkejä kauppiaalle
Verkkokaupan hakukoneoptimointi on tärkeä osa lähes mitä tahansa verkkokauppaliiketoimintaa. Se auttaa asiakkaita löytämään tuotteesi hakukoneissa, kuten Googlessa ja Bingissä. Tässä artikkelissa opit, miten optimoit verkkokauppasivustosi niin, että tuotetta etsivät ihmiset löytävät kauppasi helpommin.
Luo toimiva verkkokauppa
Jos sinulla on pienyritys, sinua on todennäköisesti jossain vaiheessa pyydetty perustamaan verkkokauppa-sivusto. Se ei ole niin vaikeaa kuin ehkä luulet. Itse asiassa siihen on useita tapoja. Seuraavassa on kuseita vinkkejä, joiden avulla pääset alkuun.
Rakenna luottamusta asiakkaiden kanssa tarjoamalla erinomaista asiakaspalvelua
Yksi suurimmista virheistä, joita yritykset tekevät verkkokauppasivustoja perustettaessa, on asiakaspalvelun laiminlyönti. Tämä pätee erityisesti pienempiin yrityksiin, joissa asiakkaat odottavat henkilökohtaisempaa palvelua. Sinun on rakennettava luottamusta asiakkaisiisi tarjoamalla heille erinomaista asiakaspalvelua ja tehtävä se paremmin, kuin kilpailijasi. Luottamuksen herättämiseksi ensimmäinen askel on toki visuaalisen ilmeen ja logon suunnittelu yrityksellesi. Visuaalisella uskottavalla ulkoasulla ihmisten luottamus on helpommin saavutettavissa.
Valitse yrityksellesi oikea alusta verkkokaupan hakukoneoptimointiin
Käytettävissä on useita eri alustoja, joiden avulla voit perustaa verkkokauppasivuston. Jokaisella alustalla on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. On tärkeää valita sellainen, joka toimii hyvin yrityksesi kannalta. Hyviä verkkokauppa-alustoja ovat mm. WordPressin WooCommerce ja Shopify.
Avainsanatutkimus ja kilpailija-analyysi
Sinun kannattaa aloittaa tutkimaan, mitä sanoja ihmiset käyttävät etsiessään tuotteitasi. Sitten sinun on ymmärrettävä, miten hakukoneet toimivat. Lopuksi sinun on varmistettava, että sivustollasi on oikeanlaista sisältöä, jotta käyttäjät löytävät juuri sen, mitä he etsivät.
Avainsanatutkimus voidaan tehdä kahdella tavalla: manuaalisesti ja työkalujen avulla. Manuaalisessa avainsanatutkimuksessa kirjoitat avainsanat taulukkoon ja analysoit ne sen perusteella, mitä luulet, että ne voisivat toimia hyvin yrityksellesi. Google Adwordsin kaltaisten työkalujen avulla voit syöttää useita avainsanoja kerralla ja analysoida niitä automaattisesti. Voit myös käyttää SEMrushin tai Ubersuggestin kaltaisia työkaluja, joiden avulla voit tunnistaa ehkä jopa helpommin suositut avainsanat ja kilpailijat.
Otsikkotunnisteiden optimointi
Meta-otsikko, eli nk. SEO-title on yksi ensimmäisistä asioista, jotka ihmiset näkevät, tehdessään hakunsa Googlessa tai muissa hakukoneissa. Sen tulisi sisältää relevantteja avainsanoja ja kuvata sivua selkeästi. Jos käytät WordPressiä, saatavilla on lisäosia, jotka auttavat sinua rakentamaan paremman otsikkotunnisteen.
Meta-kuvauksen optimointi
Otsikkotunnisteen lisäksi myös metakuvaustunnisteet ovat tärkeä osa verkkokaupan hakukoneoptimointia ja SEO-strategiaasi. Ne näkyvät otsikkotunnisteen alapuolella ja antavat yksityiskohtaisempaa tietoa siitä, mitä sivu sisältää. Tämä auttaa hakukoneita ja ennen kaikkea käyttäjiä ymmärtämään, mistä sivulla on kyse ja miten se näytetään hakutuloksissa.
Sivun nopeuden optimointi
On tärkeää varmistaa, että sivustosi latautuu nopeasti, jotta käyttäjät pysyvät sivustollasi pidempään. Jos sivustosi lataaminen kestää liian kauan, ihmiset poistuvat ennen kuin he löytävät tarvitsemansa ja verkkokaupan hakukoneoptimointi epäonnistuu. Sivun nopeuden tarkistamiseen kannattaa käyttää GTMetrixin tai Google PageSpeedin kaltaisia työkaluja.
Kuvien optimointi
Kuvat ovat olennainen osa mitä tahansa verkkosivua, etenkin kun kyse on verkkokauppasivustoista. Ne auttavat käyttäjiä navigoimaan sivustossasi, tarjoavat visuaalista mielenkiintoa ja lisäävät tuotteidesi uskottavuutta. Kuvat vievät kuitenkin myös tilaa palvelimellasi, mikä tarkoittaa suurempaa kaistanleveyden käyttöä ja hitaampia latausaikoja. Näiden ongelmien välttämiseksi kannattaa harkita kuvaoptimointitekniikoiden käyttöä. Hyvä työkalu tähän on esim. TinyPNG.
Määritä analytiikka ja mittaa menestystä
Kun olet valinnut alustan, sinun on tehtävä joitakin asioita varmistaaksesi, että asiakkaat löytävät kauppasi. Yksi näistä on Google Analyticsin käyttäminen. Tämän ilmaisen palvelun avulla voit seurata verkkosivustollasi kävijöitä ja nähdä, mitä toimia ihmiset tekevät, kun he saapuvat sivustollesi. Voit myös mitata konversioita, kuten ostoksia, ja jmyös nähdä, mistä ihmiset tulevat sivustollesi. Hyvä työkalu, joka heti kannattaa myös asentaa, on Google Search Console. Ilman analytiikkaa verkkokaupan hakukoneoptimointi on erittäin haastavaa.